banner17

Rejime muhalifsen ödülü kaptın bil!

İranlı yönetmen Asghar Farhadi’nin filmi Bir Ayrılık, en iyi yabancı film dalında Oscar aldı. Buna sevinmeli miyiz?

Rejime muhalifsen ödülü kaptın bil!

Arkadaşımız Serdar Arslan Asghar Farhadi'nin Bir Ayrılık filminin Oscar ödülü almasını pek de olumlu karşılamıyor. Tabii farklı yaklaşımlar da mümkün. Serdar Arslan arkadaşımızın yaklaşımını da dikkate almak çok sakıncalı değil kanaatindeyiz. Farklı yaklaşımlara da dunyabizim.com olarak açık olduğumuzu bildirmek isteriz.

 

İranlı yönetmen Asghar Farhadi’nin filmi “Bir Ayrılık”, 84. Oscar Ödülleri Töreni’nde en iyi yabancı film dalında oscar aldı. “Ödülü aldık ve başımıza koyduk” diyerek bu süreci geçiştirmek ya da sadece alkış tutmak bu süreci doğru okumamak demektir. İran gibi tüm alanlarda Batıya muhalif bir ülkenin filminin Oscar alması, üzerinde durulması gereken bir konudur.

Rejime muhalifsen ödülü kaptın

Öncelikle Batının ödül mekanizmasının yapısını iyi okumak gerekir. Bu noktada göze çarpan en belirgin özellik, Batının ödüllendirdiği sanat eserlerinin ve sanatçıların kendi ülke rejimlerine genelde muhalif olduklarıdır. Ya da ülkesinde genel kabul gören konuların, ödüllendirilen sanat eserlerince ve sanatçılarca eleştirilmesi durumudur. Örneğin, Nobel Edebiyat Ödülü alan romancımız Orhan Pamuk’un, ödül aldığı dönemlerde bazı konularda genel kabullere aykırı açıklamalarla gündeme gelmesi gibi. Bu durum, “Bir Ayrılık”da da gözlemlenmektedir. Filmin kadın karakteri Simin ülkesi Bir Ayrılıkdışında yaşamayı istemektedir ki bu, bir insanın kendi ülke rejimine yapabileceği en büyük eleştiridir.

Filmin dili alışılageldik İran filmlerinden ayrı

İkinci olarak, ödül alan eserlerin, ait oldukları kültür ve medeniyetin dinamiklerini ne oranda taşıdıkları sorgulanmalıdır. Özellikle Berlin ve Cannes gibi uluslararası film festivallerinin kendilerine has bir matematikleri olduğu bilinen bir konudur. Bu ödüllerin adeta kendilerine has bir dili mevcuttur. Ve bu dille derdini anlatan filmler genelde ödül almaktadır. Böyle olunca da ödüle talip olan film, kendi dinamiklerinden ister istemez ödün vermektedir. “Bir Ayrılık” Oscar’dan önce Berlin Film Festival’inde Altın Ayı Ödülü aldı. Yani festival matematiğine uygun bir film. Zaten filmin dilinin alışageldiğimiz İran sinemasından farklı olduğu ortada. Mecid Mecidi, Mohsen Makhmalbaf, Samira Makhmalbaf, Bahman Gobadi, Kemal Tebrizi ve Abbas Kiyarüstemi’nin ilk dönem filmleri izlendiğinde bu filmlerle Bir Ayrılık’ın dil farklılığı çok rahat görülecektir.

Sevinelim mi?

İran sineması, kendi dilini kurmuş ve bu dili halkının lehine kullanmayı başarmış nadir sinemalardandır. Başarısı kendi dinamiklerine yaslanmasından kaynaklanmaktadır. Taklit eden bir sinema değil, taklit edilen bir sinemadır. Dolayısıyla almış olduğu Oscar ödülü, rüştünü ispat noktasında bir anlam ifade etmemektedir. Zaten 'Bir Ayrılık' filmi, yukarda da değindiğimiz gibi alışılan İran sineması karakterinde değildir.

 

Serdar Arslan uyardı

Güncelleme Tarihi: 13 Şubat 2017, 15:45
YORUM EKLE
YORUMLAR
mkaradas
mkaradas - 7 yıl Önce

Muhalif olmak her zaman kötü bir şey değildir. Keşke şu an İranda gereği gibi, mevcud yanlışlarına, katillerle yanyana duruşuna, içinde var olan tüm aydınlık, vahyin sahihliğinden beslenmiş ümmet degerlerine sahip tüm sesleri yasaklayan, siyaset imkanı tanımayan, yönetiçilerini yıllarca ev hapsinde üyelerini hapishanelerde baskı ve işkençeye alan, ümmet değerlerini değilde mezhep değerlerini öne çıkaran gittikçe geriçiliğe ve hurafeye bogulan iranda gereğinçe muhalefet olsada desteklesek.

muhammed ikbal
muhammed ikbal - 7 yıl Önce

yorumunuza kesinlikle katılmıyorum. öncelikle şunu belirtmek lazım evet sevinmemize gerek yok bi film ödül aldı diye. ancak buna sebep olacak şey rejime muhalif olması olmamalı. bir filmi değerlendirmeye buradan başlamak baştan sakat bi tutum. bunu simin üzerinden gerçekleştirmeniz de anlaşılmaz, kadın ideal tip falan değil filmde. öte yandan iranın film dili diyerek bunu tek tipleştiremezsiniz, saydığınız yönetmenlerin

Serdar ARSLAN
Serdar ARSLAN - 7 yıl Önce

İran Sineması’ndan kasıt, filmlere kimlik kazandıran dinamikleri taşıyan filmlerin toplamıdır. Bu dinamikleri taşıyan bir İran filmi, kötü bitse bile bizi karamsarlığa düşürmez. Niçin karamsarlığa düşürmez? Bu sorunun cevabı ise bize hem “İran Sineması nedir?” sorusunun cevabını verir hem de, İran’ın insan yapısı, kültür ve medeniyet dinamiklerini.

Serdar ARSLAN
Serdar ARSLAN - 7 yıl Önce

Dar alanda yaşanan ilişkilere yaslanmış bir katarsis yaşatıp o süreçte bazı kavram, değer ve değersizlikleri sorgulamak, sinema açısından yeni bir anlatım olabilir. Fakat o yeni anlatımla çekilen film artık İran’a ait olur mu? Asıl soru budur işte. Bir başka deyişle sinema mı, kimlik mi? Batı, sinema der. Sanata hayranlığından mı? Hayır, kimliğe tahammül edemediği için.

Serdar ARSLAN
Serdar ARSLAN - 7 yıl Önce

Konunun doğru anlaşılması için film ismi vermek daha yararlı olacak: Elma, Dostun Evi Nerede, Baba(ve Mecidi’nin diğer filmleri), Şeyda, Kertenkele, Bisikletli Adam, Anavatanımın Şarkıları… Bu filmlerin bazılarının adı geçen festivallerde ödül almış olmaları ise –zorlamayla- festival vicdanına yorumlanabilir.

Canan Turan
Canan Turan - 7 yıl Önce

yazarın ödül meselesine yoğunlaşmasını nasıl yorumlayacağız, filmleri ödüller üzerinden mi değerlendireceğiz mesela? serdar beyden filmin hikayesi, olay örgüsü, burada işlenen değerler ve tabii ki karakterler zaviyesinden bir değerlendirme yazısı bekliyoruz. ödül meselesine çok 'takıyorsa', bir an için 'bir ayrılık'ı ödül almamış bir film olarak ele alabilir ve yazabilir mesela. bekliyoruz.

Hiba
Hiba - 7 yıl Önce

Şuana kadar birçok İran filmlerini izledim (özellikle bahsetmiş olduğunuz Mecid mecidi,Mohsen Makhmalbaf gibi yönetmenlerin).. Bir Ayrılık filmi beğenmediğim ilk iran filmi oldu. Sıkıcı bir konusu olmakla beraber vermiş olduğu bir mesaj yok. Ödül alacak bir film değil asla

?
? - 7 yıl Önce

bir yiğin iran yapimi, guzel filmden ,neden sadece o bahsi geçen odulu değerlendirliyor? pkei?!bizim kendi olçumuz var mi?


banner8

banner19

banner20