banner17

Tesettür modasına karşı ama...

Sarah Elenany sadelik peşinde bir giyim hareketinin öncüsü. Nadir bir tasarımcı!

Tesettür modasına karşı ama...

Tesettür”den ilham alan, müslüman olsun gayrimüslim olsun herkesin giyebileceği, kıyafette “sade”liği ve “mütevazı”lığı vurgulayan, bir giyim markasından öte giyim hareketinin öncüsü Elenany tasarımolmaya çalışan Sarah Elenany, nadir rastlanacak bir tasarımcı.

İhtiyaçtan doğan ilgi

Sarah Elenany tasarımcı olarak doğmamış; hayat onu tasarıma itmiş biraz da... Mütesettir genç bir kız olarak, tarzına, kendisine uyan kıyafetleri ne tesettür markalarının kataloglarında ne de batılı markaların reyonlarında bulamaması onu kendi kıyafetlerini tasarlamaya itmiş. Başlarda sadece kendisi için yaptığı tasarımlarının gitgide çevredeki hem müslüman hem de gayimüslim tanıdıklarınca beğenilmesi bu alana iyice yönelmesine yol açmış. Eğitimini de tasarım ile ilgili bir dalda, ürün tasarımı konusunda yapan Elenany, henüz 24 yaşında kendi markası sayılabilecek “Elenany”yi kurmuş.

Elenany tasarımTaklit ile yaratıcılık arasındaki fark

Elenany niçin yeni bir tarz yaratmaya çalıştığını açıklarken, kıyafet söz konusu oldu mu çağdaş müslümanın yaşadığı dilemmayı pek güzel özetliyor: Ya klasik stil cilbablar, pardesüler veya “tesettür modası” kategorisi altına girenler ya da özellikle birçok mütesettir kızın biraz da zorunlu olarak uzmanı olduğu, normalde tesettüre uygun olmayan kıyafetleri alıp birleştire, ekleye, boza tesettüre uygun hale getirme: kolsuz uzun elbiselerle uzun kollu gömleklerin popüler sevdası. Elenany bunların ötesine geçen, İslam sanatını, İslamî yaşam biçimini herkesin “üzerine” yansıtabilecek yeni ürünler tasarlamak istemiş.

Kıyafetler sade, kavramlar derin

Elenany kardeşlik grafiği
Elenany dua grafiği
Elenany şehadet grafiği
Elenany tasarım
Grafikleri büyütmek için üzerini tıklayınız

Elenany pratik bir amaçla, ama sanatsal bir yaklaşımla yaklaşıyor kıyafet işine. Pratik vurgularından biri “sokak”: Bu kıyafetler herkesin “sokak”ta giyebileceği, “sokak” kıyafetleri. Tarz olarak da sokak tarzından belirli oranda bir ilham var; çok şaşaalı, şatafatlı, peri masallarından çıkma tasarımlar değil bunlar; sokaklarda slogan atarken, okula giderken giyilecek tasarımlar. Tasarımlarda en çok vurgulanan kavramlar “sadelik” ve “mütevazılık”. Tesettürün de temel özelliklerinden sayılabilecek bu iki özelliği, oldukça bol, görsel olarak oldukça sade, etrafına “hey bana bakın” diye bağırmayan kıyafetlerde açığa çıkarmaya çalışmış Elenany. Kıyafetler müslümanlar tarafından da gayrimüslimler tarafından da giyilebilecek şekilde; sonuçta kıyafette “sade”lik ve “mütevazılık” İslam’ın evrenselleşebilecek değerlerinden.

Bunun ötesinde İslam’ın temel kavramı olan Allah’ın varlığına şehadet, tevhid hem pek farklı hem pek  basit bir şekilde kendine yer bulmuş tasarımlarda: işaret parmağıyla yapılan “tevhid” işareti. Bu işaretin oldukça stilistik –ve Elenany’nin logosu sayılabilecek– bir grafiği tasarımların birçoğunda bulunuyor. Pek güçlü çizgilerle çizilmiş olan grafik, kavramın gücüne yakışıyor. Gerek bu grafik gerekse tasarımlarda kullanılan diğer grafikler İslam kültürünün belki de en güçlü olduğu dekoratif sanatlar ve grafik kültürünün en hoş örneklerinden. Sade ve minimalist olan bu grafiklerin hepsi salt görsel olarak İslam sanatıyla ilişik değil, ilham olarak da ilişik: Bazısı stilistik dua eden ellerken, bazısı minarelere, namaza atıfta bulunuyor.

Modacı değilim

Sarah ElenanyElenany’nin en kızdığı tanımlama ise modacı veya moda tasarımcısı olduğu. Israrla modacı olmadığını, herhangi bir modayı veya trendi takip etmediğini ve kıyafetlerinin, tarzının, yaratmaya çalıştığının bunun tam tersi olduğunu vurgulamaya çalışıyor. Müslüman moda/tesettür modası/tesettür markası vb. kavramlara karşı olanlardan: İslam ile “moda”nın kavramsal olarak ters düştüğünü savunanlarla hemfikir. Nitekim modayı “doğası gereği ilgi çekmeyi” amaçlayan bir fenomen olarak görüyor ki bu da doğal olarak onun “sade” ve “mütevazı” olmaya çalışan tasarımlarıyla çelişiyor. “Belirli bir sezonluk” ürünler üretmediğini; sezonsuz, her zaman giyilebilecek ürünleri hedeflediğini, kıyafete olan yaklaşımının pratik ve pragmatik olduğunu ifade ediyor; kendi deyimiyle o “ürün tasarlayan bir ürün tasarımcısı” ve “ürünleri de kıyafetler”, “o kadar”…

 

Kübra Özgüven dikkate değer buldu

Güncelleme Tarihi: 25 Temmuz 2010, 20:30
banner12
YORUM EKLE
YORUMLAR
halil
halil - 8 yıl Önce

modaya eleştiri de modanın hanesine yazılmıyor mu? bu postmodernizm denilen şey galiba... ya da modernizm bilmiyorum artık...

aysenur eren
aysenur eren - 8 yıl Önce

Ben de arkadasın "tasarımcı olarak dogmamıs" olmamasını cok dikkate deger buldum. Hayat insanı böyle itiveriyor iste.

banner8

banner19

banner20