banner17

Mühtedi bir fotoğraf sanatçısı: Ahmed Krausen

Ahmed Eckhard Krausen, Danimarka’nın başkenti Kopenhag’da yaşamakta olan mühtedi bir fotoğraf sanatçısı. Sanatını icra ediş şekli İslami kültürle doğrudan bağlantılı... Deniz Baran yazdı.

Mühtedi bir fotoğraf sanatçısı: Ahmed Krausen

Bir gezi yazısıyla başladığım Dünya Bizim’deki yazı serüvenim boyunca hem “Batı” hem de “Doğu”dan birçok mekana, şehre, sanatçıya, kamusal figüre, kitaba, âlime… değindim. Ancak bir “mühtedi” Müslüman’ı konu edinme fırsatım henüz olmamıştı. Bu yazıda kendisinden bahsedeceğim Ahmed Krausen sayesinde böyle bir ilki gerçekleştirmiş olacağım. Ayrıca birçok alanda birçok zat hakkında yazı yazmış olsam da bunların içerisinde görsel sanatlarla ilgili kimse yer almamıştı. İslamiyet’e olan bağlılığı ile fotoğrafçılığı arasında ilişki kuran sanatçı Ahmed Krausen’in ilgi çekici hayat öyküsünü sizlere aktarırken bu açıdan da bir ilki gerçkleştirmiş olacağım.

İnternet âleminde belirli bir seviyede üne sahip olan (nitekim biz de kendisini internet vesilesiyle tanıdık) Ahmed Krausen, tam adıyla Ahmed Eckhard Krausen, Danimarka’nın başkenti Kopenhag’da yaşamakta olan mühtedi bir fotoğraf sanatçısı. Sanatını icra ediş şekli İslami kültürle doğrudan bağlantılı ve belki de eserlerinin kendine has konsepti bakımından düşünürsek Krausen alanında tek dahi olabilir. Yani kendisi mühtedi olmasaydı bile –birazdan değineceğimiz- odaklandığı çalışma alanları kendisini konu edinmemize yeterdi. Ancak evvelâ Krausen’in hayatından bahsetmek istiyorum kısaca.

Mısır ve Sudan ziyareti hayatını değiştiriyor

Ahmed Eckhard Krausen uzun yıllardır Kophenag’da ikamet etse de aslen Almanyalı. Almanya’nın sanayi bölgesi olan Ruhr’un Aachen şehrinde dünyaya gözlerini açan Krausen, baskın şekilde Katolik olan bir toplumun içindeki Protestan bir ailede yetişmiş. Kendi deyimine göre 60 ve 70’lerin politik atmosferi kişiliğinin oluşmasında etkili olmuş. 1977’de ilk fotoğraf makinesini alıyor ki çok sonraları başlayacak olan fotoğrafçılık serüveninin ilk adımı sayılabilir bu Rus yapımı makine. 1978’de ise Almanya’dan ayrılıyor, ayrılış sebebi hakkında ise herhangi bir bilgiye ulaşamadım.

Almanya’dan ayrılışından 1 sene sonra büyük bir yolculuk yapmaya karar veriyor ki hayatının en kritik dönemi de bu kararla beraber başlıyor denebilir. Hayata dair arayışta olan ve kafasındaki “derin” sorulara cevaplar arayan Krausen çareyi seyyah olmakta arıyor. Yaşam ve ölüme dair sorularına dair bir cevap bulacağını hissederek ve tabii yanına kamerasını da alarak 6 yıl sürecek yoluna koyuluyor. Asya, Afrika ve Yeni Zelanda’yı kapsayan bu büyük yolculuğu sırasında büyük değişimler geçiriyor. Ancak tüm bu seyahat rotasındaki en mühim duraklar Mısır ve Sudan oluyor onun için, zira gezisinin bitiminden yaklaşık 10 yıl sonra meyve verecek tohumların zihnine burada atıldığını görüyoruz Krausen’in anlattıklarından yola çıkarak. Mısır ve Sudan’da karşılaştığı insanlardan aldığı ilham ve öğretiler onun hayata bakışını kökten değiştirmiş ve İslam’ı seçeceği yolun taşlarını döşemiş.

Avrupa’nın estetik zevk açısından en nadide parçaları camiler

1989’da mekanik teknisyenliği eğitimini tamamlayan ve mühendislik kariyerinin peşinden gitmesi düşünülen Krausen, 1990 yılında gittiği İtalya’da 2 yıl çalışıp döndükten sonra yaptığı işten hiç haz duymadığına karar veriyor. Tam bu dönemde yani 1992’de Müslüman oluyor, kendi deyimiyle “sonunda İslam’ı kucaklıyor”. Derin zihinsel dönüşümler geçirdiği bu süreçte ise İslamiyet’i seçişinde büyük önem atfettiği kamerasına yani fotoğrafçılığa dair önü alınamaz bir tutku besliyor. Bu sebeple onun için basit bir sanat olmayıp İslami kavrayışında çok önemli bir yere sahip olan fotoğrafçılığa gönül vermeye karar veriyor. Profesyonel eğitim alıyor. Bu arada 1995’te kendisinden 4 çocuk sahibi olacağı eşiyle evleniyor.

İşte tam bu noktada Ahmed Krausen’i bize ve binlerce takipçisine eriştirecek fotoğrafçılık serüveni başlıyor. Ahmed Krausen, zihinsel dönüşümünü ve fotoğrafçılığa atfettiği manayı sanatını icra ederken motivasyon olarak kullanıyor. Özbeöz Avrupalı bir Müslüman, bir mühtedi olarak durumuna en uygun şeyi yapıyor ve sanatsal üretiminde “Avrupa’da İslam” konseptine odaklanıyor. Tabi ki Avrupa’daki İslami yapıların estetik güzelliği de onu bu konsepte odaklanmaya itiyor. Avrupa’nın çok yüzlü, dışa açık ve barışçıl bir harmoniye sahip olduğunu, olabileceğini gösterme amacı güdüyor. Sırf Müslümanlar ve gayrımüslimler arasında da değil, Avrupa’daki Müslüman topluluklar arasında da bu harmoninin var olduğu düşüncesini taşıyor. Bu perspektiften yaklaşan bir mühtedi olarak Krausen, Avrupa’daki Müslüman yapıları ve bilhassa camileri Avrupa kültürünün bir “yabancısı” değil zenginliğini besleyen bir parçası olarak görüyor, gösteriyor. Hatta Avrupa’nın estetik zevk açısından en nadide parçalarının camiler olduğunu düşünüyor. Tüm bunlardan ötürü camilerin, minarelerin yasaklanması bir yana, zengin Avrupa kültürünün bir parçası olarak yapımının desteklenmesi lazım Krausen’e göre.

Fotoğraf sanatını İslami literatürle besliyor

Ahmed Krausen’in bu yaklaşımı ve Avrupa’da fotoğrafçılık sanatına getirdiği yeni soluk, onu belli bir bilinirliğe eriştiriyor. Ortaya koyduğu ürünler sadece Danimarka’da değil, Almanya, İtalya, İngiltere, Mısır, Birleşik Arap Emirlikleri gibi birçok ülkede sergilerde sergilenmiş durumda. Hatta Avrupa’da İslam konseptinde daha da derinlere giden Krausen sadece camileri değil, Müslüman mezarlıklarını, Müslüman gençlerin yaptığı grafittileri, kaligrafileri vb. birçok şeyi fotoğraflıyor. Fotoğraf sanatını İslami literatürle besliyor. Belki de alanında bu kadar derine gidişi ve konseptine böylesine dört elle sarılması, Krausen’i alanında özel bir konuma getiriyor.

Krausen’in en bilinen sergisi ise (en azından internetten edindiğim izlenim kadarıyla) “Avrupa Camileri” sergisi. Bu sergide hem eski çağlardan kalan hem de modern zamanlarda inşa edilen Avrupa camilerini fotoğraflıyor. İslam mimarisinin dışavurumunun nasıl farklılıklar içerdiğini gösterip İslam estetiğinin fiziksel alanda ne biçimlerde görünür olduğunu ortaya koyma amacını taşıyor. Bu yazıyla birlikte bu sergiden bir iki fotoğraf da görebilirsiniz. Ayrıca www.ahmedkrausen.com sitesinde ve Ahmed Krausen’e ait sosyal medya hesaplarında da başka eserlere, artworklere erişebilirsiniz.

İnternette yaptığım gezintide rastladığım kadarıyla Krausen bu günlerde “Avrupa’da İslam” konseptini daha da genişletip Avrupa’daki Müslümanlar deyince günümüzde akla ilk gelen topluluk olan mültecilere odaklanıyor. Bu alanda da dikkat çekici eserler vereceğine kâniyiz.

 

Deniz Baran yazdı

Güncelleme Tarihi: 25 Aralık 2015, 14:30
YORUM EKLE

banner19

banner13

banner20