banner17

Guenon neden Hint'e yoğunlaştı?

Rene Guenon, 1911 yılında İsveçli bir sanatçı olan Ivan Agueli vesilesi ile müslüman olur ve…

Guenon neden Hint'e yoğunlaştı?

Rene Guenon hakkında konuşmaya nerden başlarsak başlayalım bir âmânın bir fili anlatmasından başka bir manaya gelmez söylediklerimiz. Fakat site olarak 2 senedir hakkında pek bir şey söylemediğimiz Rene Guenon’a dair doğru yanlış bir şeyler söylememiz gerekiyor sanırım. Belki ismini zikrettiğimiz kitabı ilgi görür, belki meraka vesile olur ve en çok istediğimiz; işi bilen birine denk gelir de tashihi yapılır bu haberin.Rene Guenon

Gençlik çağlarından itibaren geleneksel ilimlere ilgi duymuş olan Guenon, 1911 yılında İsveçli bir sanatçı olan Ivan Agueli vesilesi ile müslüman olur ve yine aynı vesile ile Şazeli tarikatına bağlanır, Abdülvahid Yahya ismini alır. ‘Gelenek’in her çeşidi Guenon’un ilgi alanıdır. İnisiasyona, maneviyata önem verir; madde merkezli düşünceyi ise her eserinde çok sert bir şekilde eleştirir.

Nerede duruyoruz? Nerede durmamız gerekiyor?

Geleneksel ilimleri anlatmaya Hint düşüncesinden başlayan Guenon, en kapsamlı eserlerinden birisi olarak kabul edilen fakat Türkçe’ye bir kısmı çevrilmiş olan Introduction Générale A L'étude Des Doctrines Hindoues (Hindu Doktrini Çalışmalarına Giriş) isimli eserini 1921 yılında yayınlar. Bundan sonra yayınladığı birçok kitap ve makale Hint düşüncesi, geleneksel ilimler, manevi ilimler ve modern dünya konularını içerir. Modern Dünya’nın Bunalımı ve Niceliğin Egemenliği ve Çağın Alametleri kitapları nerede durduğumuzu, nerede durmamız gerektiğini, bugün yaşananların doğru ve yanlış yönlerini sert ve yalın bir dille anlatır.

Rene Guenon‘Gelenek’in önemi Guenon’un yapıtlarının merkezinde bulunur. ‘Gelenekselcilik’ ismiyle meşhur olan hareketin (Frithjof Schuon ve A. Coomaraswamy ile beraber) üç sacayağından birisidir Guenon. Gelenek düşüncesi ile sıkı sıkıya bağlı olduğunu sürekli vurguladığı inisiasyon (İslamî inisiasyona ‘tasavvuf’ da diyebiliriz) düşüncesini vurgular. Geleneksel düşünce tarzını, geleneksel ilimleri ve sanatları açıklarken en çok bu kavrama başvurur, en çok bu kavrama vurgu yapar.

Bize, bizim unuttuğumuz ya da gizliden gizliye sürdürdüğümüz bir dünyanın önemini anlatır Guenon her yapıtı ile.

Neden Hint düşüncesi?

Doğuda geleneksel yöntemlerin hâlâ bulunabildiğine inanan Guenon, bu nedenle geleneği olanı hep doğu gelenekleri üzerinden anlatmıştır. Hint düşüncesini ise kendisine merkez seçmiştir bu konuda. Hint düşüncesinin, maneviyat ve inisiasyon noktasında çok kapsamlı bir literatüre sahip oluşu, maddi dünyaya tam zıt bir şekilde maneviyat üzre kurulmuş olması Guenon’a geniş bir alan açmıştır ve Guenon bu alandan elinden geldiğince istifade etmiştir. Martin Lings’in ifadesiyle Guenon, Hint düşüncesini bir araç olarak kullanmıştır; batıya maneviyatın ne olduğunu anlatmak için, geleneğin ne olduğunu anlatmak için bir araçtır Hint düşüncesi onun nazarında.Rene Guenon ve Frithjof Schuon

Dünyaya sadece eserlerini bıraktı

Guenon’un en büyük özelliği, düşündüğü gibi yaşamasıdır sanırım. Guenon, 30 yılında Fransa’dan Mısır’a geçmiş ve münzevi bir hayat yaşamıştır. Geleneksel bir şekilde yaşamış/yaşamaya çalışmıştır. Yüzlerce makalesi bulunsa da hayatı hakkında bilgiye ulaşmak imkânsıza yakındır Geunon’un. Birçok makalesini burada yazmıştır. Burada yaşadığı süre içinde yine, birçok kişi ile mektuplaşmış ve yüz yüze görüşme imkânı bulmuştur.

1951 yılında Mısır’da vefat ettiğinde, ardında sadece eserlerini bırakmıştır. Hatta mezarının yeri bile büyük uğraşlar sonucunda bulunabilmektedir.

Rene GuenonGuenon’un eserleri ancak 1980 yılından sonra Türkiye’de görülmeye başlanmıştır. Bunun öncesinde ise muhtelif dergilerde bazı yazılarının tercümesi görülebilmektedir. Hazretin birçok kitabı ve makalesi Türkçe’de bulunmamaktadır, tercüme edilenler ise [zannımca] birçok noksan barındırmaktadır.

20. yüzyılın ilk yarısında, batı düşüncesinin yavaş yavaş eleştirilmeye başlandığı bir dönemde çok daha derinden gelen ve direk batı düşüncesinin temellerini hedef alan eserleri ile Guenon’un eserleri, vefatı üzerinden 60 yıl geçmesine rağmen halen okuyanların ufkunu açmaktadır. Ümidim ve duam 21. yüzyılda yeni Guenonlar yetişmesidir.

 

Mehmet Erken salık verdi

Güncelleme Tarihi: 07 Ağustos 2010, 13:03
YORUM EKLE
YORUMLAR
abdullah başaran
abdullah başaran - 8 yıl Önce

ek olarak söyleyeceğim tek şey, ilk eseri ruhçu yanılgıdan son eseri inisiyasyona kadar tüm eserlerinin bir bütünlük arzetmesi. eserlerinin hiçbirisinde -ki türkçeye çevrilenler 20, fransızcada 35e yakın eseri mevcut-, hiçbir konuda tekrarlar yoktur. dipnotlarla daha öncelere atıflarla, hatta kitaplardaki dipnotlara dahi atıflarla bir konu bütünlüğü de mevcut. bunun yanında eser eser yükselen ilim mertebesi ve bu bütüncüllük, gelenekselciliğinin yalnızca dilde olmadığını da kanıtlar nitelikte.

seman zor
seman zor - 8 yıl Önce

tam bir muamma adam.kendisini saran ölüm çemberinden nasıl kurtuldu?ruhunu kurtardı ama onu evliyanın çok çok büyükleri ancak anladı zira yaşadığı tecrübeleri onlar yaşamadı. inisiyatik bir vazifeli olarak geçmişi geleceğe bağlayan işaret taşlarını anlayana fısıldadı.sürekli kaçtı. kaçması lazımdı.tuzaklardan inşaallah kurtuldu. eşini kurban verdi çok hastalık atlattı yıllarca zor hareket etti.bediüzzeman hz leri ile kısa bir sohbeti oldu. üstad ona bakamadı. dua etti.

donnie darko
donnie darko - 7 yıl Önce

seman zor kardeş,
Guenon ve Bediüzzaman'ın kısa sohbetleri olduğunu yazmışsınız. Bu bilgiinin nerde geçtiğini paylaşır mısınız lütfen?

banner8

banner20