Bangladeş'teki Diriliş hareketinde emeği var!

Matiur Rahman Mollik: Bir dava adamıydı. 12 Ağustos 2010'da vefat etti. Sorwar Alam, Bangladeş'ten Dünyabizim için yazdı.

Bangladeş'teki Diriliş hareketinde emeği var!

 

Son 30 yılda Bangladeş’in önde gelen Müslümanca duyarlıklı şairler arasında en çok bilinen isim Matiur Rahman Mollik. Müslümanca kaygılardan yola çıkarak şiirlerle, şarkılarla, yazılarla, kitaplarla Müslümanlara yol göstermeye çalıştı hayat boyunca. İslam için, Müslümanlar için, vatan için adanmış bir insan idi. Modern kültür-sanatta İslam’ın yerini gösterdi. Modern şiirlerle çok açık ve güzel bir şekilde İslamı anlattı. Her şiirde, her bir yazıda Müslümanlara ve insanlığa meselesinden, derdinden paylar veriyordu.

“Bizim şarkılarımız Allah için

Bizim şarkıları peygamber içindir

Bundan şarkılarımız bu kadar güzeldir

Biz insanlar için söyleriz tereddütsüzce

Biz benzersiz sanatçılarıyız.

Bizim şarkımızda var açık çağrı cihada

Kalbimizi melodilerle bağlıyoruz Kur’an’a

Biz şarkısını söyleriz özgürlüğün

Biz şarkısını söyleriz hürriyetin

Şarkılarla yaparız mücadelemizi sonsuza kadar

Şarkılarımızda zulme karşı isyan var

Melodilerde dileklerimiz sadece Allah’tan rica

Şarkı söyleriz savaş için

Şarkı söyleriz şehitler için

Karşı konulmaz ivmemiz

Biz benzersiz sanatçılarıyız.”Matiur Rahman Mollik

Evet, o benzersiz sanatçıların önderiydi. Müslüman sanatçılara yol gösterici, moral verici bir isim idi. Bağımsız Bangladeş’in edebiyat ve kültür alanında hareketlilik getiren ve bu hareketi başarabilen az sayıda sanatçıları var. Şair Matiur Rahman Mollik onların başında gelen isimlerin arasındadır. Düşüncede, hayalde, işte her şeyde Müslümanca sanatı düşünen ve bunu bir görevi olarak üstlenen isim idi. Hem şiir yazardı, hem bestelerdi hem de söylerdi.

İslam için şiir yazdı şarkı söyledi

1 Mart 1965 Bangladeş’in güneyinde Bagerhat ilin Boroygram ilçesinde dindar bir ailede dünyaya geldi. İlk eğitimi köydeki mektepten tamamlanıp medresede devam ediyor ve Jagannath Üniversitesinde mastara tamamlandı. Haftalık Shonar Bangla dergisinde edebiyat editörlüğü ile iş hayatına başladı. Ama ta küçükken şiir yazmaya başlamıştı. İlkokulda hoca ders anlatırken o şiir yazardı. Köyde gençlerle bir araya gelip kendi yazdığı şiirleri dinletirdi. Ailenin en küçük çocuğuydu. En büyük abisi de şairdi. Abisi bir gece huni yanıp şiir yazıyordu eniştesi de onun yanına oturup el yelpazeyle serinleşiyordu. Abisinin bu konsantrasyon ve ilgisi onun da şiir yazmaya sevk etti. Bir gün onun yazdığı bir şiir okuyup ona “çok iyi şiir yazabileceksin” dedi. Medrese hocası da bir gün onun modern bir şiirini okuyunca çok mutlu oldu.  “Sen modern şiiri yazıyorsun, çok güzel, kim ne derse desin, sen yazmaya devam et, durma hiçbir zaman durmayacaksın.” Bu cümleler ise ona hep yola devam etmeye yardımcı oluyordu. Ondan sonra hiç durmamıştı zaten, ta son nefesine kadar.

Bangladeş’teki ihyacı hareketle ilk günlerde tanıştı. Düşüncesinin merkezinde hep İslam vardı. Bangladeş’te modern edebiyatta İslam’ın yeri yoktu. Bu durum onu hep düşündürüyordu. İslam için Müslümanlar için şiir yazmaya şarkı söylemeye karar verdi. Modern şiiri çok severdi.  Bangladeş’in milli şairi Kadı Nazrulİslam'ın gösterdiği yollarda gitmeye devam etti. 80’li yıllarda İslami harekete baskılar artırınca örgütü dağılmış durumundaydı. O ilçe ilçe dolaşıp örgütü düzenlemeye çalıştı. Şarkılarla üyelerine moral verdi.

“bu kriz kalmaz

Bu şiddeti büyük düğüm açılacak

Bu felaket bitecek bir gün biliyorum

Her tarafta yeni akışla yeni gün gelecek”

Bangladeş’in sınırlarını aşan heyecan

Bu şekilde toparlamaya, moral vermeye çalıştı. Ama tek başına bu işin zor olacağını anlayınca aynı fikirde olan şairleri, yazarları, sanatçıları bir araya getirmeye başladı. Onun ilk kurduğu Saimum sanatçılar grubu Bangladeş’te Müslüman sanatçıların ilk platformuydu. Saimum iyi sonuçlar verince bu işe devam etti. Diğer illerde de aynı fikirde olan sanatçıları bir araya getirmeye çalıştı. Birlikte güç olduğunu söyledi. Teşkilatlanmayı öğretti. Örgütsel bir zihniyet vardı içinde. Şarkılarla İslamı anlatmak, Müslüman gençlere batı kültüründen korunması için İslami kültürü anlatmak için çaba harcıyordu hep. Gittiği her yerde sanatçıları toplamaya çalışıyordu. Moral veriyordu, öncülük yapardı. Sadece yurt içinde değil yurt dışında da özellikle ABD, Kanada, İngiltere başta olmak üzere Bangladeşlilerin yaşadığı her yerde sanatçılar derneği kurmaya çalıştı. Şuan Bangladeş’te önde gelen şairler, sanatçılar, şarkıcılar, dernekler ona borçludur.

Çocuklara şarkılar

Sadece gençlere değil, bir nesil yetiştirmek için çocuklarla başlaması lazım düşüncesiyle çocuklara yönelik şiirler ve şarkılar yazardı. Şiirlerle şarkilerle çocuklara İslamı anlatmaya, ahlaki değerlerini korumaya hedefledi. Mesela sabah namaza kalmaktan başlayıp akşam yatağa girene kadar yapılması gereken tüm işlerini çeşitli şiirlerle şarkılarla çocuklara anlatıyordu. Çocuk dergileri çıkartmaya başladı. Hem güldürüyordu hem de eğitiyordu şiirlerle. Çocukları çiçek tomurcuğu olarak nitelendiriyordu.

“Çiçek tomurcuklarla kalmaya severim

Ümit ışığı onlarda çünkü çok çok okurlar

Dünyayı inşa ederler, önce kendilerini hazırlanıp

Onları çok severim Candaşlarımdır

Onlar bir gün ülkeyi yönetecekler

Tüm yalanlara karşı dik duracaklar

Tüm kötülükleri kovalayacaklar”

Mesele sabah namaza kalkmaya teşvik edici bir şiir de böyledir:

“çok erken uyanmayana

Uykudan kalkmayana

Kimse onun alnına

Vermesin bir öpücük”Matiur Rahman Mollik

Çocuklara sadece İslami şiirler değil onların hoşuna gidecek eğlendirici şiirler de yazıyordu. Bayramlarda çocuklara yönelik yazılar ve şiirler-şarkılar yazardı. Okumaya, ders çalışmaya, iyi bir vatandaş olmaya, çok iyi bir Müslüman olmaya davet ediyordu şiirlerle.

“Oku ve oku

Okuyan büyüktür

Yazmak için oku

Bilmek için oku”

Bu dünya asıl adres değil!

Matiur Rahman Mollik sadece küçüklerin şairi değil. O herkesin şairidir. Herkes için yazdı. Sadece yazmakla kalmadı, Aynı düşüncede hareket eden şairleri, yazarları, sanatçıları, bestecileri bir araya getirmeye çalıştı. Çünkü o birlik olmakta güç olduğuna inanıyordu.

Şiirlerde hep İslami harekete teşvik ederdi. Bangladeş’te Müslümanca kültür konusunda hem şair hem besteci, hem şarkici, hem edebiyatçı, araştırmacı, editör ve kültür sanat hareketinin önderidir.

Bir Müslüman olarak bu dünya asıl adresi olmadığını çokça dile getiriyordu. Şiirlerde bu mesajları vermeye çalışıyordu.

“Bu Dünya benim asıl adresim değil

Ölüm bir gün silecek

Tüm rengârenk kimliklerim”

Evet, bu dünyadaki görevini tamamlayıp 10 Agustus 2010 tarihinde cennete yolculuk etti. Ama kimliklerini silinmedi. Değil sadece Bangladeş ve Hindistan’ın Bengalli Müslümanlara, tüm dünyanın farklı dillerle konuşan Müslüman toplulukları için de onun bütün çalışmalar, çabalar, uğraşlar hem yol gösterici hem de teşvik edici olacaktır.  Onun hayatı, onun çalışmaları yeni bir Müslüman dünya inşa etmenin aracı olacaktır.

“Ben kaybolacağım gri gecenin içinde

Hayatımın delilleri kalacak sadece kalplerde”

Evet, Gecenin karanlığında cennete gitti o, ama milyonların kalplerde o hala yaşıyor ve yaşayacak onun şiirlerle…

 

Sorwar Alam Bangladeş'ten bildirdi

Editörün notu: Dünyabizim haberlerimizde alıntı dizeler kullanmamayı tercih ediyoruz. Fakat bu haberimizde Merhum şairimizin şiirleri ilk defa Türkçeye habercimiz Sorwar Alam tarafından çevrildiği için çeviri dizelerini yayınlamayı ve haber dilini pek tashih etmemeyi  tercih ettik. Dünyabizim oradan buradan kopyalanmış cümleler yayınlamamaya, kaynak olmaya devam edecek inşallah...

 

 

 

Güncelleme Tarihi: 24 Nisan 2017, 13:50
YORUM EKLE
YORUMLAR
MIGELE ARHAN
MIGELE ARHAN - 7 yıl Önce

KALEMINIZE SAĞLIK... TAA IRAK DIYARLARDAN BİZLERE HABER İLETTİĞİNİZ İÇİN TESEKKURLER...

banner19

banner13