banner17

Profesyonel bir müzisyen, amatör bir aşçı ve başarılı sosyolog: Richard Sennett

Devrim düşleri ile büyümüş bir çocuk olarak her zaman emek problemi ile yakından ilgilenen Richard Sennett, çalışma hayatının toplumsal temellerine dair gayet yetkin eserlere imza atmıştır.

Profesyonel bir müzisyen, amatör bir aşçı ve başarılı sosyolog: Richard Sennett

Dikkat çeken paylaşımlarıyla Twitter’da mutlaka takip edilmesi gereken hesaplardan biri İstanbul Sosyoloji (@iuefsosyoloji). Özellikle 2019’a girdiğimiz günlerde hesabın, yaşayan büyük sosyologlardan Richard Sennett hakkında hazırladığı zincir oldukça önemliydi. Dr. Mehmet Emin Balcı tarafından hazırlanan bu zinciri sizlerle paylaşıyoruz.

*

“Çağdaş düşüncenin usta zanaatkari Richard Sennett'in bugün doğum günü (1 Ocak 1943). İşte hayatından bazı kesitler...

Sennett, İspanyol İç Savaşında Georg Orwell'a birlikte saf tutmuş eski komünist bir ailenin çocuğu olarak Chicago, Cabrini Green Toplu konutlarında büyür.

Amerika'nın en yoksul ve renkli kesimlerini barındıran Cabrini'deki çocukluğu sırasında ona kariyerinin temel ilgileri olacak kent kültürü ve beraber yaşama sanatı konusunda önemli tecrübeler yaşar. İlkokul yıllarında yarım kalmış sevdası müzikle tanışır.

Genç yaşlarında farklı oda orkestralarında konserler vermek için çellosu ile Amerika ve Kanada'yı baştan sona dolaşır ancak on sekiz yaşında parmaklarından geçirdiği operasyon nedeniyle müzikal kariyerini noktalamak zorunda kalır.

Amerika'da ilk sosyoloji bestseller'ı olan Yalnız Kalabalıklar'ın yazarı David Reisman'ın teklifi ile Harvard'da sosyoloji okur. Akademik sosyoloji onun için fazla sıkıcı olmasına rağmen şehirler ve insanlar ilgisini çeker.

Üniversite yıllarının en büyük kazanımı Hanna Arendt'le tanışması olur. Sennett, büyük filozofla bir yandan New York'u dolaşırken diğer yandan kamusal alan ve kamusal hayat konusunda onunla ufuk açıcı birçok sohbet gerçekleştirir.

1969'da “Amerikan Tarihi” dalında doktorasını tamamlayan Sennett, uzun süre Harvard ve MIT bünyesindeki Joint Center for Urban Studies'de araştırmacı olarak çalışır.

1969'da ilk kitabı Nineteenth-century Cities’ı yayınlar. Bir derleme kitap olan bu çalışma 19. yüzyılın büyük Amerikan şehirlerini yeni bir tarih anlayışı ile ele alırken tarihsel bilgileri sosyolojik kuramla sentezlemiştir.

1970'de ilk telif kitabı The Uses of Disorder: Personal Identity & City Life'ı yayınlar. Püritan kamusal yaşamın yetişkin kültüründe olağanlaştırdığı şiddet ve baskıyı konu alan kitap, günümüz şehrinin problemlerine kışkırtıcı bir bakış açısı ile yaklaşır.

Üçlemenin ilk cildi olarak kaleme alınan Kamusal İnsanın Çöküşü (1977) Sennett'i akademik dünyada tanınır hale getirir. 68'in getirdiği politik-kültürel çözülmenin tarihsel temellerini soruşturan çalışma yetkin analizleri edebi bir akıcılıkla birleştiren çağdaş bir klasiktir.

Palais Royal (1986) romanında 1840’ların Paris'inde iki İngiliz kardeşin içsel yolculuğu üzerinden modern kent kültürüne dokunur. Gözün Vicdan'ında (1991) ise kentsel tasarımın yarattığı görme biçimlerinin bireylerin iç dünyasını nasıl şekillendirdiğini ele alır.

Sennett külliyatındaki diğer bir başyapıt Ten ve Taş ise, bedenin mimarisi bağlamında önemli Batı kentlerini soruşturur. Antik Yunan ve Roma'dan Venedik gettolarına, devrim Paris’inden modern New York'a uzanan bir yolculukta modern bireyselliğin soy-kütüksel izlerini arar.

Sennett çalışmalarında önemli yer tutan başka bir mesele ise yaşama sanatı ve beraber yaşama pratiğidir. Bir üçleme olarak düşündüğü bu serinin ilk kitabı Zanaatkar'da Homo Faber'in çağdaş imkanlarını konu alır.

Profesyonel bir müzisyen, amatör bir aşçı ve bir kent araştırmacısı olarak Kartezyen özne-nesne ayrımını aşmaya çalışırken üçlemenin ikincisi olan Beraber'de dayanışma ve işbirliğinin modern dönemde yaşadığı çözülmeyi ve nasıl yeniden bir araya gelinebileceğini soruşturur.

Devrim düşleri ile büyümüş bir çocuk olarak her zaman emek problemi ile yakından ilgilenen Sennett çalışma hayatının toplumsal temellerine dair gayet yetkin eserlere imza atmıştır.

Sınıfın Gizli Yaraları’nda (1972) işçi sınıfının orta üst sınıfla karşılaşmalarında yaşadığı örtük baskıyı konu alırken Karakter Aşınması’nda (1998) emeğin neoliberal yaralarını gösterir. Yeni Kapitalizm Kültürü’nde 2000'lerin çalışma kültürünün esnekliği ve tekinsizliğini tartışır.

2006 yılında Hegel ödülü, 2008 Henkel ödülü gibi çok sayıda prestijli ödüle layık görülen Sennett, farklı soruları, teorik-tarihsel analizleri ile gündelik deneyimleri mükemmel harmanlayan üslubuyla okuyucularına ilham vermeye devam etmektedir.”

Dr. Mehmet Emin Balcı’ya bu kıymetli bilgiler için teşekkür ederiz.

Güncelleme Tarihi: 30 Ocak 2019, 14:07
YORUM EKLE

banner19

banner13

banner20