Şiir ve eleştiri işçisi: Ali K. Metin

Hece'den 4. şiir kitabını çıkardı: Pis Kan

Şiir ve eleştiri işçisi: Ali K. Metin

Şiir bir dil uğraşısı olduğu kadar tüm veçhesiyle yöneldiğimiz hakikate doğru bir atılım iradesini gösteren ahlaki bir tavırdır da. Cemal Süreya buna ‘dilde yangınlar çıkarma sanatı’ der ki şair dediğimiz kişide aradığımız bu özelliğin -yangının içinden konuşma sanatı olarak şiirin- tüm şiirsel gerilim ve şiddetiyle dilde somutluk kazanışı devrimci özün yoğunluğunu ve etkileyiciliğini gözler önüne serer. Şiirde ahlaki tavır ve tecessüs doğal ve ilkeli duruşun niteliğini tanımlar mahiyettedir.Ali K. Metin

Emek-yoğun bir şiir

90’ların sağlam tavır, korkunç tecessüs ve tavizsiz duruşun temsil kabiliyetini mükemmelen üzerinde taşıdığını düşündüğüm şair-eleştirmen Ali K. Metin, Eylül ayında Hece yayınlarından 4. şiir kitabını yayınladı. (Pis Kan) Emek-yoğun bir çabayla bütünlüklü bir eser halinde sessiz sedasız okura sunulan bu derişik ve sıkı şiirsel toplamı şiir ortamının ‘karakter’istiği yine sessizlikle karşılar mı bilemiyoruz ancak bigâne kalamayacağınız etkileyicilik katsayısı yüksek bir yoğunluk hakim şiire.  

Şiir ve eleştiri işçisi

Ali K. Metin 1964 doğumlu bir şair eleştirmen. Edebiyat mahfillerindeki dedikodulara kulağını tıkayan, kendi şiir ve eleştiri kozasını sessizlikle ören, şiirde ‘bilinçliliğin gururu’nu taşımaktan yana bir dahli olmayan, sorun çözücü, şiirin temel meselelerine ciddi açılımlar getiren bir şiir ve eleştiri işçisi. 90’ların sonunda yayınlanan Edebiyat Ortamı dergisini çıkardı, yayın yönetmenliğini yaptı. Artık bir ‘efsane’ dergisi haline gelen Kökler dergisinin kurucuları arasında yer aldı. Hece, Dergah, Heves, Kitaplık dergilerinde şiirlerini yayınladı. Metin’in ilk kitabı 99’da çıktı: Sürgün ve Atlas. 2004’te Bir Yangın Tenhası, Şule’den yayınlandı. Ebabil’den bir şiir (Barbar Senfoni) bir de eleştiri kitabı ( Şiir Harmanı) okurla buluştu. Dergah, Yazıyla Solumak’ı 2002’de yayınladı. Nitelikli bir şair ve eleştirmen olduğuna inancım tamdır Metin’in.  

Pis Kan, Ali K. MetinKapital medeniyetin sümenaltı ettiği: Pis Kan

Ali K. Metin’in şiiri, gündelik hayat-kendilik tecrübesi-dünya meseleleri sacayağında kurulmuş epik duyarlıklı bir şiir. Şiirindeki içsel şiddet ve gerilimli dilin menşei Metin’in içinde yer aldığı –hepimizin tanık olduğu- dünyanın koşulları, insan tekinin sahicilikten ve ahlaki olgunluktan uzak davranış biçimleri ve Türkiye’nin halleridir. ‘Siyasi şiirin domurmuş hali’ diyorum ben Metin’in şiirine. Korkunç bir coşku, tetikleyici bir umut ve korkunç bir irade ve cesaret hakim şiire. Şiir şarlayarak gelir Metin’de. Melankoliye prim vermeyen bir tutum içindedir:

‘Bir gün diye var, bir gün ama bölük bölük/Göğü kaplayacak bir nazlı şey/Çat çat çatlayan Afrika/Asya bir gün/Meydanlar umutlar öyle öyle/‘‘Çiçek açmak bir gün’’/Halk var Halkın göğe doğru kalkan elleri/Hakkı tutup kaldırmak bir gün/Güneşler terlemekler halkı halk yapan tevekkül/Meydanlara doğru bir gün/Doğru çiçek açmak/Domurtan haklılıklar doğru öyle doğru meydanlara/Doğru bir gün/Belki yarın,yarınlar kadar belki yarın/Göğsümüzde kükreyen nazlı celâl!/Sana yok, halkıma şimdi yok izmihlal!/Bir gün hoş geldin geyikli gece, bir gün en güzel arabistanı dünyanın/Öyle yoksuluz ki, bir gün’.

Somut bir dil

Pis Kan’a öncekilere nazaran daha somut ve sert bir söyleyiş hakim. Kendi deyişiyle ‘hakikat kaygısı’ taşıyan bu şiirde şairin, kendilikle gerçeklik arasında sağlam bir dil kurduğuna şahit oluyoruz. Mutezil dünyanın özündeki gerçeği açığa çıkartır Pis Kan. İma ettiğini nesnelleştirme çabası içindedir. Metin için şiir, dille şekillenen mücadele halindeki etik bir davranışlar bütünüdür. Barbar vicdanın şiiri...

Kavganın göbeğinden konuşan, şiire diri özler taşıyan bir şair Ali K. Metin. Eleştiri yazılarının sessizlikle karşılanışına sebep, şiir ortamında eleştirel birikime sahip olduğunu düşündüğümüz yazarların çekingenliği ve biraz da yüzeyselliğidir diyorum.

Hakkaniyet duygusu

Benim bu metni yazmamla mübalağa yaptığım düşünülebilir. Derinliği olan bir yazar Metin. Korkunç bir imgelem ve nitel çalışması var yazılarında. Pis Kan ve Hece’de başlattığı ‘Şiir Sırası’ yazılarına bakılabilir.  Abartı yok; şiirde hakkaniyet duygusu bunu gerektirir çünkü.

Pis Kan’da şiir gürleyerek akıyor. Eleştirinin ‘saklı bahçesi’.

 

Mustafa Celep, hakkaniyetle yaklaştı

Güncelleme Tarihi: 15 Temmuz 2019, 16:08
banner25
YORUM EKLE
YORUMLAR
hakan
hakan - 10 yıl Önce

Pis Kan...Bir şiir kitabına ad olarak hiç yakışmamış.

misafir
misafir - 10 yıl Önce

Alıntıladığınız mısralar kalp gümbürtüsüne benziyor, insan duyuyor o sesleri. İvedi okunması gereken bir kitap.Hayırlı olsun.

kalender yıldız
kalender yıldız - 10 yıl Önce

alıntı bölümündeki şiiri okuyunca yukarıda adını verdiğim şiiri aklıma geldi turgut uyar'ın
tebrikler ali k. metin
yolun açık talihin yâr olsun

Hasan
Hasan - 2 yıl Önce

Hoş dil

banner19

banner26