Poetikasına sadık kalarak sıkı şiirin peşinde

Ricatlar Kitabı’nı okuyanlar, Ali Günvar şiiri için birtakım biçimsel yeniliklerle de karşılaşacaklar.

Poetikasına sadık kalarak sıkı şiirin peşinde

‘80 sonrasında yazdıklarıyla önemli şairlerimizden olan Ali Günvar, 2013 içerisinde Mühür Yayınları’ndan Ricatlar Kitabı isimli beşinci şiir kitabını çıkardı. İlk şiir kitabı Çarpık Hüzünler Kantatı’nı 1984’te yayımlamış olan şair, o günden bu yana şiir ve kitap yayımlama konusunda aceleci davranmamış, poetikasına sadık kalarak sıkı şiirin peşine düşmüştür. Öyle ki “Ricatlar Kitabı”, 1953 doğumlu Ali Günvar’ın henüz beşinci şiir kitabıdır.

Günvar, sıkı şiiri arama bağlamında kuşağının İhsan Deniz, Hüseyin Atlansoy, Vural Bahadır Bayrıl gibi şairleriyle benzerlik gösterir. Kurucularından olduğu Üç Çiçek dergisinde söz konusu şairlerle aynı sayfalarda yazmıştır ayrıca, yani organik bağları da bulunmaktadır. Elbette, aralarındaki poetik yakınlık sıkı şiiri aramakla sınırlı değil; onlar, beslenme kaynaklarında da birleşirler. Hilmi Yavuz üzerinden Yahya Kemal’e ve ondan da divan şiirine ve tasavvufa ulaşmışlardır. Onlardaki Sezai Karakoç etkisini de unutmamak gerek. Şiirlerinde tesadüfe yer bırakmayan bu şairler, başlangıçtaki poetik duruşlarından bugün de uzaklaşmış değiller.

İnsanlığa mâl olmuş arketipleri günümüz şiiri içerisinde yeniden inşa eder

Ali Günvar, Ricatlar Kitabı’nda bildiğimiz sıkı şiirine devam ediyor; bir kısmı Yedi İklim’de yayımlanmış olan bu şiirlerde yoğun tasavvufî ve metinler-arası göndermelerde bulunan şair, Batı sanatının birikiminden de yararlanıyor. Bu bağlamda Ali Günvar, hem Doğulu hem Batılı olmayı başarmış bir zihnin ürünlerini veriyor.

nasıl uzak bir düşse ithake

kıvrak zekalı odysseus için

bir hülyaydı benim için de bundan böyle

çiçek gelinleri baba toprağımın.

ve son demlerinde ömrümün,

sevda vurulup arık titreşimlerine

güçsüz kalbimin,

aştım tâun yüklü seratan nesillerini.” (Ricatlar Kitabı, sayfa 9)

Alıntıda görüldüğü üzere Ali Günvar şiirinin önemli beslenme kaynaklarından biri de mitolojidir. Ustalarından Behçet Necatigil gibi özellikle de Yunan mitolojisine sık sık atıflarda bulunan şair, asıl başarıyı kendisini mitolojik kahramanlarla özdeşleştirmede gösterir. İnsanlığa mâl olmuş arketipleri günümüz şiiri içerisinde yeniden inşa eder.

Osmanlı Türkçesinden de çok sayıda kelime kullanıyor şair, fakat Yedi İklim Yayınları’ndan çıkmış olan Eyzan kitabındaki kadar değil. Burada günümüzün konuşma diline daha bir yakın durmuş.

Ricatlar Kitabı’nda da gördüğümüz üzere Ali Günvar şiirinin başat duygusu hüzündür, bu duygu ona klasik şiirimizin ustalarından gelmiştir. Bütün bunların dışında, Ricatlar Kitabı’nı okuyanlar, Ali Günvar şiiri için birtakım biçimsel yeniliklerle de karşılaşacaklar. Geçmiş kitaplarında da müzikalite bulunan Günvar, Ricatlar Kitabı’nda sayfaları notalarla daha bir zenginleştiriyor.

Son olarak, Ali Günvar hakkında iki dipnot: Poetik yazılarını, 1999’da yayımlanan Doğru Yazılar adlı kitabında bir araya getiren şair, uzun bir süre Yedi İklim Dergisi’nin şiir editörlüğünü de yürütmüştü.

Osman Kurt yazdı

Güncelleme Tarihi: 03 Mayıs 2019, 17:47
banner25
YORUM EKLE
YORUMLAR
ÖKKEŞ KUL
ÖKKEŞ KUL - 6 yıl Önce

sahip olduğu zengin kültür birikimini şiirine yedirebilmiş kaç şair var? bu bakımdan ali günvar'ın şiirini edebiyatımızın en büyükleriyle mukayese edebiliriz. benim indimde günümüzün en büyüklerinden biridir o.

banner19

banner13