“İslâm Düşüncesinin Tarih Yapıcı Rolü”nü düşünmek

İslâm Düşüncesinin Tarih Yapıcı Rolü kitabı 2021 yılının Ekim ayında yayımlandı. (Çizgi Kitabevi) Kitap yayımlandığı yıl Türkiye Yazarlar Birliği tarafından ‘2021 Yılın Yazar, Fikir Adamı ve Sanatçıları Ödülleri’ araştırma ödülüne layık görüldü.

Sait Mermer uzun yıllar boyu İslâm düşüncesi üzerine emek veriyor.

Bu alandaki çabalarına yakinen şahit olanlardan biri olduğumu söyleyebilirim.

Düşünce sistemini imge ve metafor üzerine kurmuş, kurgulamış genç münevverlerden biri.

Sıradan gördüğünüz, düşünmeden ezber kalıbına aldığınız bir meseleyi yorumsama gücünün ve hissiyatının derinliklerinden çıkartıp gelerek daha oylumlu bir şekle dönüştürebilme yetisi oldukça yüksek Mermer’in.

Bir şiirimin finalinde de yazarın bir sözünü kullandığımı hatırlıyorum.

“Yunus Emre gideli beri/ Odunlar hep eğri”

Bu sözü onun İslâm düşüncesi üzerine üretme aklını ve çabasını ortaya koyuyor kanımca.

Gerçekten de bu mecradan bakıyor ve farklı düşünme analitiğini elden bırakmadan ilerliyor metinlerinde de Sait Mermer.

Kitabın adı muhteşem; tam da kitabın bir cümleyle özetlenecek biçimde sunulmuş bu başlığa imrenilecek cinsten.

Düşünce biçimi üzerinden tarih bilincine iniyor ve oylumunun rengini de esasen bu menfez üzerinden ulaştırıyor okuruna.

Bu çarpıcı bir dinamizm imkânına ulaştırıyor bizi.

Neden çarpıcı diyorum, belirli bir akademik disiplinin dikte ettiği kimi olumsuz düşünme yollarını bertaraf ederken kimi dayanaksız ve sığ metin sunumu gibi negatifin yolunu açacak kemlikten de uzaklaşmış oluyor.

Her iki iyiliği, metinler boyu sürdürebilmek kolay iş değil.

Bunu başarması Sait Mermer’in yazın hayatındaki birincil başarı ölçütlerindendir, diyebiliriz.

Bir de “tarih yapıcı rol nedir, hangi bakış açılarıyla bir yöntem geliştirmemiz gerekir; günümüzden bakınca ehli sünnet modelinin tarihle ilgisi/ilintisi düşünce dünyasında en başından tarihle ele alınarak ne olmalı, neler bu düşünce sisteminin çerçevesini tutmalı” gibi soru ve sorunları işlemiş yazar sürekli olarak.

İnsan, toplum, mekân ve zamanın söylediği nedir?

Vahiyle ve mistik düşünce sistematiği içerisindeki algı, anlayış, duruş ne ya da neler olmalıdır?

Sait Mermer düşünce sistemini Kur’an’ın tarih bilinci düzlemini ısrarla ana hat çizgisi olarak elinde tutarak ilerliyor tezlerinde/savlarında…

Mevcut tarihinin yeniden ve en kadim olanı yeni zamanlarda özellikle ıskalamadan en bilinçsel düzlemde tekrar ele alınışını, arayışını sarahaten görebiliyoruz İslâm Düşüncesinin Tarih Yapıcı Rolü kitabında.

Eser, mütekâmilen bir tarih felsefesi çalışmasıdır.

İslâm düşüncesine bir de bu cihetle bakılmış olması, yeni olmasa da yeninin sapmalarından arındırılarak sunumunun başka bir dille ve yinelenmiş olması saygın bir emeğin ürünü.

Yazarın kitabın ana gövdesini betimlerken ifade ettiği şekliyle söyleyerek yazımızı hitama erdirmek istiyorum:

“İslâm düşüncesinin, tarihî yürüyüşe eş zaman ve mekân şartlarında arada boşluk olmaksızın tarihle beraber insan zihninin yürüyüşünü bir imkân değil vücûb mertebesinde göstermesi bakımından katıksız bir tarih felsefesi eseridir.”

Sağlıcakla.

Hep okumakla…

YORUM EKLE

banner19

banner36