Kazlıçeşme Sanat Konuşmaları’nın bu sezon ilk konuğu: Onur Güneş Ayas

Kazlıçeşme Sanat Konuşmaları’nın bu sezon ilk konuğu Onur Güneş Ayas oldu. Kazlıçeşme Sanat’taki program, Murat D. Çekin’in sunumuyla gerçekleşti. Programa kemanda Ebru Söylemez ve piyanoda Feride Öget’in Türk müziği performansları eşlik etti.

Kazlıçeşme Sanat Konuşmaları’nın bu sezon ilk konuğu: Onur Güneş Ayas

BATI TEKNİĞİNİ HEDEF ALAN BİR TÜRK MÜZİĞİ

Programın ilk bölümü, müzisyenlerin Hüseyin Saadettin Arel’den “Mini Mini Bir Nihavent Peşrevi” isimli eserini icrasıyla başladı. Murat D. Çekin’in açılış konuşması ve konuğu tanıtmasının ardından Osmanlıdan günümüze Türk müziğinin Batılılaşma serüveni konuşuldu. Onur Güneş Ayas, Osmanlıdaki Batılılaşma hareketlerinin bir parçası olarak II. Mahmut Dönemi’nde kurulan Mızıka-i Hümâyun’dan Cumhuriyet’e kadar geçen sürede müziğimiz ve müzik üzerine düşüncelerimiz hakkında konuştu.

Programın ikinci bölümünün hemen başında ise bu kez müzisyenler, Muhlis Sabahattin Ezgi’den Gül Fatma ve Ayşe Opereti’nin bir bölümünü çaldılar. Bu kısa dinletinin ardından söyleşi, Cumhuriyet Dönemi’nin Batılılaşma etkisinde Türk müziğine dair düşünceleri ve uygulamaları üzerine devam etti. Onur Güneş Ayas; “Cumhuriyet’in hedefi Batı müziğini taklit eden bir müzik yapmak değildir. Batı tekniğini hedef alan bir Türk müziği kurmaktır.” sözleriyle Cumhuriyet’in müzik politikası hakkında bilgi verdi.

SAF KOMPARTIMANLAR YOK

Üçüncü bölüm ise Bülbül Kantosu ve Kimseye Etmem Şikâyet eserlerinin müzisyenlerce çalınması ile başladı. Söyleşi ise türkü derlemeleri ve millî musiki kurma çabaları üzerine devam etti. Onur Güneş Ayas, millî musikinin kurulmasıyla ilgili çalışmalardan istenen sonucun alınamaması hakkında “Burada müziğin doğasıyla ilgili bir problem sanki yanlış anlaşılıyor. Bir kere böyle saf kompartımanlar yok; Batı müziği, halk müziği, klasik Türk müziği… Yani bunlar geçmişte veya belli bir coğrafyada donmuş unsurlar değil. Bunlar zaten tarih içinde farklı şekillerde sürekli iç içe geçiyor.” sözlerini söyledi.

CUMHURİYET’İN EN ÖNEMLİ KAZANIMLARI

Programın son bölümü ise müzisyenlerin Saadettin Kaynak’ın bestelediği İncecikten Bir Kar Yağar eseri ve Muzaffer Sarısözen’in derlediği İzmir’in Kavakları türküsünün çalınması ile başladı. Sohbetin son kısmında müziğimizin bugün geldiği nokta konuşuldu. Onur Güneş Ayas, Cumhuriyet’in ilk yıllarından bugüne kadınların müzik icra etmesi ve toplumun buna karşı tepkisinin olumlu manada hayli yol kat ettiğini ifade etti. Ayas, Cumhuriyet’in Türk müziğine katkıları hakkında “Kadın icracıların Cumhuriyet’le beraber ciddi bir özgürlük alanı kazandıkları aşikar. Bu, Cumhuriyet’in en önemli kazanımlarından. Hâlâ belki yeterli olduğunu söyleyemeyiz.” sözleriyle düşüncelerini ifade etti. Konuşmasının devamında Cumhuriyet Dönemi’nde özellikle müzik öğretiminin yaygınlaştırılması için okulların ve konservatuarların açılmasının önemli gelişmeler olduğunu söyledi.

Program, Fikrimin İnce Gülü ve Sultan-ı Yegâh eserlerinin çalınması ile son buldu.

Yayın Tarihi: 25 Ekim 2022 Salı 16:00
YORUM EKLE

banner19

banner36