banner17

10. İstanbul Edebiyat Festivali’nde Kamil Eşfak Berki ve şiiri konuşuldu

Türkiye Yazarlar Birliği (TYB) İstanbul Şubesi ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür Daire Başkanlığı’nın iş birliğiyle düzenlenen "10. İstanbul Edebiyat Festivali"nin beşinci gününde Kamil Eşfak Berki özel oturumu yapıldı.

10. İstanbul Edebiyat Festivali’nde Kamil Eşfak Berki ve şiiri konuşuldu

Edebiyat Festivali’nin beşinci gününün son oturumunda “Kamil Eşfak Berki” konuşuldu. Oturuma, Dr. Yunus Emre Özsaray, Osman Bayraktar, Hakan Aslanbezer ve Erkan Kara katıldı.

“Kamil Eşfak Berki entelektüel bir yalnızlık duyuyordu”

Erkan Kara, Kamil Eşfak Berki’nin şiiri üzerine bir konuşma yaptı ve şunları söyledi: “Kamil Eşfak Berki şiirleriyle 1971’den beri edebiyat dünyamızdadır. Az şiir yazmıştır. Bu onun nitelikli şiir yazma isteğindedir. Ciddi bir şiir diline sahip, donanımlı bir edebiyat adamıdır. Bir Diriliş şairidir. Varoluşunu ve dünyayı hakikat temelli okur. Bunu da Dirilişten aldığı ilhamla yapar. 1989’da Ay Işığı ve Kervan’ı yayınlar. İnsana ve hayata dair hakikati kendine has ironi ile şiirine nakşeder. Şairliğinin yanı sıra denemeleri incelemeleri ve politik yazıları ile de bir nesir yazarıdır. Düşünce kuvveti de en az şiir kuvveti kadar değerlidir.”

“Onun şiiri, şiir okuma biçiminizde şairleşebileceğiniz bir imkân sunar”

Şair Hakan Aslanbezer, Kamil Eşfak Berki’nin şiirlerinin biçim ve muhteva özellikleri üzerinde durarak şunları söyledi: “İktisatlı olmayı az kelimeyle çok söz söylemeyi ister Berki. Bunun bir açılımı olarak minimalist bir şiirdir onun şiiri. Şiirinde çağrışım çok önemlidir. Şiir okuma biçiminizde şairleşebileceğiniz bir imkan sunar. Az şeyle çok söz söyleme, minimalizm ve çağrışım onun şiirinin genel çerçevesidir. Biçim olarak baktığımızda, üç tip şiir görüyorum. Birincisi 3-4 kelimeli mısralarla oluşan şiirler. 3-4 kelimeden mısraların belli ortak özellikleri var. Somut bir yerden başlayan belli bir realizmi içeren ama soyuta doğru giden şiirlerdir bunlar. “İçimde Üsküdar surlarla çevrilidir” mısraının üzerinde duracak olursak, burada Üsküdar’ın surlarla çevrili olmadığını bildiğimiz için, bir mekanın başka bir mekana benzetildiğini görüyoruz. Daha uzun mısralardan oluşan şiirleri yine belli bir açıklama içermez. Soyut ve somutun bir arada bulunduğu şiirlerdir, bu anlamda İkinci Yeni şiirine yakındır bu şiirler. Ekonomik şiirler değildir bunlar. Estetik çerçevesi soyutla somutun bir arada kullanılması olarak ifade edilebilir. En nihayetinde Kamil Eşfak Berki’nin şiirinde doğrudan doğruya ideolojisini söyleyemeyeceğimiz bir eleştirel ton vardır.”

“Kamil Eşfak Berki düzyazılarında şiir üzerinde düşüncelerini ifade etmiştir”

Osman Bayraktar, Kamil Eşfak Berki’nin düz yazılarından bahsettiği konuşmasında, düzyazılarını toparladığı zaman 7-8 kitabı bulacağını söyledi: “Bir kültür çerçevesi olarak Kamil Eşfak Berki’nin şiirlerinde bir arkaplan var. Türk şiirinin tarihi hakkında bilgilere ihtiyacımız var onun şiirini anlamak için. Diriliş’in açtığı yolda yürüyen bir şairdir Kamil Eşfak Berki… Sezai Karakoç’un çizdiği medeniyet çerçevesi içinde düşüncelerini geliştirmiştir. Berki, düz yazılarında çok fazla şiir üzerine düşüncelerini ifade etmiştir. Yahya Kemal üzerine de çok fazla değerlendirme yazıları yazmıştır. Yazıları kitaplaşsa 7-8 cilt kitabı bulacaktır. Sezai Karakoç şiiri üzerine yazdıklarından ayrı bir kitap oluşabilir. Günlük gazetede yazdıkları ise ayrı bir orijinalite belirtir. Amerika ile ilgili yazdığı dizi yazı bugün bile tazeliğini korumaktadır.”

Kamil Eşfak Berki’nin selamlama konuşmasının ardından, şiirleri seslendirilerek gece sona erdi.

YORUM EKLE

banner19

banner13

banner20