banner17

Sakarya'da Mevdudi'nin Dört Terim'i konuşuldu

Sakarya Dayanışma Derneği’nde düzenlenen kitap kritik programında Kemal Kubilay tarafından, Ebu’l Ala El-Mevdudi’nin ‘Dört Terim’ kitabı kritik edildi.

Sakarya'da Mevdudi'nin Dört Terim'i konuşuldu

 

Sakarya Dayanışma Derneği’nde her ayın son pazar günü düzenlenen kitap kritik programında bu hafta Kemal Kubilay tarafından, Ebu’l Ala El-Mevdudinin Dört Terim kitabı kritik edildi.

Sunumuna yazarın hayatıyla başlayan Kubilay, Mevdudi’nin en büyük hayalinin İslam devletinin kurulması olduğunu söyleyerek bu anlamda üzerinde en çok durduğu konuların Allah’ın egemenliğinin tanınması ve peygamberin otoritesi olduğunu belirtti. Mevdudi’nin de içinde bulunduğu Cemaati İslami’nin temel görüşlerinin Kur’an, sünnet, içtihat, Mevdudi’nin yorumları, İslamî prensiplerin hayata geçirilmesi, İslamî idarenin kurulmasının hedef edilmesi, adil şartlarda seçimlere katılma olduğunu belirten Kubilay, cemaatin silahlı mücadele yerine barışçıl ve demokratik hareket tarzının benimsenmesini tercih ettiğini söyledi.

Peygamber mesajının o zaman ne demek istediğini anlamışlar ve tepki göstermişlerdi

“Mevdudi, ilah-rabb-din-ibadet terimlerini anlamadan Kur’an’ı tam olarak anlayamayacağımızı ve İslam sınırları dahilinde kalamayacağımızı söyler. Bu kavramlardan ilahla kitabına giriş yapar.” diyen ve ilahın e-li-he ( اله) kökünden geldiğini belirten Kemal Kubilay, Kuran-ı Kerim’in Arapça indirildiğinde oradaki herkesin ilah deyince ne demek istendiğini anladığını söyledi: “Rabb deyince kime dendiğini bilirlerdi. Bunların anlamlarını bildikleri için herhangi bir sapma olmadan Kur’an’ı anlamışlardır. Peygamber mesajının o zaman ne demek istediğini, ‘lailaheillallah’ denildiğinde neyin kabul edilip neyin reddedileceğini ve neye karşı çıkacaklarını bildikleri için hemen tepki göstermişlerdir.”Sakarya Dayanışma Derneği

Kitapta Arabın anlayacağı ‘ilah’ın ‘ihtiyaçları gideren, amellerin karşılığını veren, hükümler koyan, hükmü altına alıp koruyan veli, üstün, yüce, güçlü, kudretli, yönetici, hüküm sahibi, gizemli, ortalıkta bulunmayan, insanların ona iştiyak duyması, ona aşk ve sevgiyle bağlanması, korkulan ancak sevgi de duyulan, kendisine rabıtayla ulaşılabilen, kendisine bağlanılanların efendisi, sahip, dilediği gibi tasarrufta bulunan, hüküm sahibi, egemen’ şeklinde olduğunu belirtti Kubilay. Konuşmasından notlarımı aktarıyorum:

Herhangi bir veliyi, putu ya da ölüyü yardıma çağırmak, istemek, niyazda bulunmak, istenilen şeyler üzerinde hâkimiyeti olduğunu düşünmek.  Lat, menat, uzza aslında ölmüş kişilerin sembolleriydiler ve insanlar bunlardan talepte bulunuyorlardı. Cahiliye insanları ilahlarını darılttıklarında onların yönlendirme ve inayetlerinden mahrum kalacaklarını, kendilerine hastalık, kıtlık, can ve mal kaybına uğrayacakları ve afet geleceği korkusunu taşırlardı.

Büyüten, besleyen, yetiştiren anlamlarına gelen ‘rabb’ terimi aynı zamanda hüküm koyan anlamına da gelir ve kölelik "Rabb" kelimesinin zıddıdır.

Genel olarak kavimler, Allah’ı gezegenlerin ve kainatın Rabbi olarak görmüşler fakat bununla beraber din adamlarını, hahamlarını, papazlarını, ölmüşleri de ona ortak koşmuşlar. İsrailoğullarının tekrar yönetimi ele geçirip Mısır’da kendi hakimiyetini sarsmalarından korktuğu için Firavun Allah’ı tek otorite olarak kabul etmemiştir.

Üçüncü ve dördüncü terimler din ve ibadet

Üçüncü terim olarak ‘ibadet’e değindi Kubilay, bu terimin itaat ve boyun eğmek anlamlarına geldiğini ifade etti. “Asıl manasıysa herhangi bir kimsenin üstünlüğünü kabul etmek, ona karşı kendi özgürlük ve bağımsızlığından vazgeçmek, isyan ve mukavemeti bırakıp itaate hazır olmaktır. Gerçekte kulluk ve kölelik de budur.”

Dördüncü ve son terim olan ‘din’i, hâkimiyet, egemenlik, hâkimiyet karşısında boyun eğme ve itaat, söz konusu egemenlik altında kurulan fikrî ve amelî düzen ve bu düzene bağlılık sonucu elde edilen mükafat ya da isyan ve karşı çıkmanın sonucunda oluşan ceza olarak tanımlayan Kubilay, son olarak rabblik ve ilahlığın Allah’ın şanına ait olduğunu ve bu nedenle dinin ve ibadetin O’na has kılınması gerektiğini ifade ederek programa son verdi. Çok faydalı bir kritik olmuş oldu.

 

Sacide Uras haber verdi

GYY notu: İslami kurum, İslami prensip, İslami idare, İslam devleti gibi tamlamalar ve Mevdudi üzerinde de durulmuş mudur kitap kritik programında acaba? dunyabizim.com'un bu tamlamalara karşı eleştirel baktığını, bu tamlamaları eleştirebilmek için de bir kısım okumalar yapmak gerektiğini (Rasim Özdenören, Abdurrahman Arslan, Turanm Koç, Ömer Faruk Dönmez) ekleyelim. Bu elbette merhum Mevdudi'ye edepsizlik etme nasipsizliğini bize vermez, vermemeli!

Güncelleme Tarihi: 30 Mart 2012, 12:40
banner12
YORUM EKLE
YORUMLAR
zynb
zynb - 7 yıl Önce

Sakarya'daki bu program herkes açık mı? Eğer açıksa derneğin adresi ile ilgili bilgi verebilir mi acaba sayın yazarımız? Ve okunan kitapların listesi ile aylık okunacak kitapların listesine nasıl ulaşabiliriz?selam ile.

zynb
zynb - 7 yıl Önce

çok teşekkürler.Allah razı olsun.

sacide uras
sacide uras - 7 yıl Önce

sa zynp hanım. bu ay Yavuz Delal'in İnanan Bir Toplum için Hz. Musa Örneği kritik edilecektir. kritik edilen kitapların haberlerine dünyabizim veya http://dayanisma.wordpress.com/ sitesinden ulaşabilirsiniz. yapılacak olan kitaplar da haber verilmektedir. derneğin adresi: Kömürpazarı Caddesi, Özçiftçi Pasajı, Kat:1 (Yol tarifi: Ağa Camii karşısındaki Bilge Hastanesi'ni geçtikten sonra A101'e gelmeden çiğköfteci ve Foto Bulut arasındaki pasaja girin, merdivenlerden çıkınca bulabilirsiniz

banner8

banner19

banner20