banner17

Muaviye de liberalmiş!

Hz. Âdem'i Pollyannacı, Hz. Ebuzer'i sosyalist, Hz Meryem'i feminist mi göreceğiz şimdi?

Muaviye de liberalmiş!

Okurken böyle bir bilgiyle karşılaşmayı ummadığım, merhum faslı düşünür Muhammed Âbid Cabiri’nin önemli çözümlemelerini içeren Arap-İslam Siyasal Aklı adlı kitabında yazar, ele aldığı dönemin “siyasal aklı”nın “belirleyenleri”ni ve “gerçekleşenleri”ni analiz ediyor. Alışmışımdır “İslam’da demokrasi var mı” başlıklı kompleks yüklü tartışmalara ama Cabiri “İslam’da Muhammed Abid el-Cabiri Cabiriiiberalizm var mıdır yok mudur” diye bir arayış içinde değilken, “Muaviye bu yönüyle bir türlü liberalizm uygulamıştır” deyince şaşırıyor insan. Peki, neyden hareketle söylüyor bunu?

Muaviye ne vaat ediyor?

Muaviye göreve geldiği yıl -birlik yılı- Medine’ye gidiyor ve Kureyş ileri gelenleri tarafından karşılanıyor. Cabiri bu bölümü aktarmaya şöyle devam ediyor:

“İleri gelenler kendisine, ‘Seni zafere ulaştıran Allah’a hamd olsun’ dediler. Onlara hiçbir şey söylemedi. Minbere çıktı, Allah’a hamd ettikten sonra şöyle dedi: ‘Sizin başınıza geçmem, sevginizi kazanarak değil, şu kılıcımla sizi dize getirerek oldu. Gönlüm size karşı Ebu Bekir’in ve Ömer’in yolundan gitmek istiyor. Ama bundan hiç hoşlanmadım. Osman gibi yürümek istiyorum, ama gönlüm bunu da kabul etmedi. Hem bana hem size yarar sağlayacak bir yol tuttum: Güzel yeme, güzel içme. Beni en iyiniz görmeseniz bile, ben sizi en iyi yönetecek kişiyim. Kılıcı olmayana kılıçla gitmeyeceğim. Sadece dilinizle söylediklerinize hiç aldırış etmem. Hakkınızın tamamını vermediğimi görürseniz, benden bir kısmını kabul edin. Benden size bir iyilik gelirse, onu benimseyin. Çünkü sel çok olursa zarar, az olursa yarar getirir. Sakın fitne çıkarmayın. Çünkü fitne geçinmeyi bozar, nimeti kirletir.’ Sonra minberden indi…”

Muhammed Abid el-CabiriVaatten ne anlamamız gerekiyor?

Bu metni aktardıktan sonra Muaviye’nin ifadelerini tek tek çözümlemeye başlayan yazar, çok önemli bulduğunu ifade ettiği şu tespite geçiyor: “Güç kullanarak zafer kazandıktan sonra, rakiplerine önerdiği bu ‘siyasi sözleşme’de bizi birinci derecede ilgilendiren,  Muaviye’nin üstlendiği ifade hürriyeti düzleminde, bu türlü ‘liberalizm’dir. Yazar Muaviye’nin bu liberalizmi görece uyguladığını düşünüyor ve dönemin, Muaviye’yi sert bir dille eleştiren ünlü ilim sahibi kişisi Hasan Basri’ye de sırf izleme taahhüdünde bulunduğu bu liberal tavrından dolayı bir şey yapmadığını ifade ediyor.

Geçmişi bugünden okursak

Normalde liberalizmin tarihi 17. yüzyıla dayandırılır. Ama görüldüğü gibi geçmişi bu günün şartlarından, siyaset yapma biçiminden hareketle okumaya tâbi tutarsanız en umulmadık kişiler bile bu günün kavramlarının içinde kendisine yer bulabilir. Ama bu yoldan gittiğimizde kimleri kimler feminist, kimleri empresyonist, kimleri entegrist, kimleri komünist yaparsınız, belli olmaz! ‘Liberalizmin temelini Muaviye atmıştır’ gibi bir iddiada bulunuyor değil Cabiri tabii ki; ama modern olanın kendine has “hep yeni olan söylemi üretiyor” iddiası çok da tutarlı bir iddia değildir. Hâsılı, “Gökyüzünün altında söylenmemiş söz yoktur” diye kim söylemişse doğru söylemiştir.

 

Hacer Kor bu bilgiyi ilginç bulduğu için paylaştı.

Güncelleme Tarihi: 22 Temmuz 2010, 16:11
YORUM EKLE
YORUMLAR
Can Huzur
Can Huzur - 8 yıl Önce

Öncelikle Hz.Muaviye (ra) demek bir edep ve gerekliliktir. Bu tip yazarlar, geçmişi bugünün seküler kafasıyla, modernite çarkında öğütülerek okuduklarından o muazzez sahabelere (ra) haliyle bugünün kavramlarıyla bakma şaşılığını uygulayacaklardır.

Abdulkadir Kemali
Abdulkadir Kemali - 8 yıl Önce

Liberalizme herkes meşrebince sahip çıkabilir fakat tarihte pür-liberal bulmak hayli zor.
Fakat bana göre Kapitalizmin babası biriktirdiği müthiş kenzle devrini kasıp kavuran Karundur ki yerimizi ona göre tespit edelim.

alevi
alevi - 8 yıl Önce

"Muaviye göreve geldiği yıl -birlik yılı- Medine’ye gidiyor..." (alıntı). Birlik yılı demek. doğru batıl hakk'a karşı birlik oldu. ve suri ve muvakkat bir iktidar elde etti.

hayt huyt
hayt huyt - 8 yıl Önce

bahsi geçen kişi ilk laik diktördür. hilebazdır. Bedir'in öcünü almak için elinden geleni yapmıştır.

Melih Koşucu
Melih Koşucu - 8 yıl Önce

Keşke benim gibiler, büyük zatlar hakkında konuşurken daha titiz davransa. Yani niye hazreti demediniz niye niye?

Sedat Ömerbey
Sedat Ömerbey - 8 yıl Önce

Hz. Adem, Hz. Ebuzer, Hz. Meryem, MUAVİYE

(hz.) muaviye kimsenin babasının oğlu değil, tez düzeltilsin..!

hacer kor
hacer kor - 8 yıl Önce

Ben Muaviye derken kendimi edepli olma adına sorumlu hissetmiyorum. Büyük zatlar isimlerinin önüne getirilen iki harfle büyük değillerdir ki ben bu harfleri kullanmadığımda büyüklüklerinden bir şey eksilsin. Ehlisünnete göre edep ve gereklilik diyelim, Şia'yı ne yapacaksınız. Çok mu seküler olduğumu düşünüyorsunuz, buyurun düşünün ama bu kadar kolay ahkam kesmek benim işim değil. Yazının konusunda, üzerine ısrarla söz söylenecek o kadar ayrıntı varken gelip buna takılmak niye?

hayt huyt
hayt huyt - 8 yıl Önce

"kişi sevdiği ile beraberdir" kardeşim siz sevginizden ötürü hz.Hüseyini şehit edenin babasına, hz.Ali'ye hz.Hasan'na, ehli beyte düşmanlık besleyen, mekkenin fethinden sonra Müslüman oldum diyen bir adama hazret deyin. Demeye de devam edin. Namaz kılarken salli barik okurken “âli Muhammed” deyin “âli Muhammed” kim bilmeyin, “ âli Muhammed” düşmanlarına muhabbet besleyin. Ne de olsa hazret sevin ve beraber olun.


banner8

banner19

banner20