banner17

Modern şair neyi kaybetti!

Tasavvuftan yola çıkarak öyküler yazan Melek Paşalı, Genç Akademi'de Tasavvuf Edebiyatının sembolleri üzerine son konuşmasını yaptı.

Modern şair neyi kaybetti!

Melek Paşalı, Hayal GünlüğüKlasik dönem tasavvuf edebiyatı üzerinden dilin imkanları hakkında değerlendirmelerde bulunan Paşalı, gelinen noktada sanatçının durduğu yeri ve dünyayı algılayış biçimini sorguluyor verdiği derslerle.

Eserin mi ön planda sen mi?

Klasik dönem sanatçılarının bir derviş edasıyla eserlerinin altına imza atmayan tevazusu ile bugünün sanatçısının yüksek düzeydeki egosu nasıl irtibatlandırılır?

Paşalıya göre 19. yüzyıl itibariyle yaşanan medeniyet değişimi ile birlikte insanımızın alemi algılayış ve okuma biçimi de değişmiştir. Tekke terbiyesinden geçen klasik dönem sanatçısı eserini öne çıkarıp kendisini sıradanlaştırırken, eserdeki kaçınılmaz merkez olan Tanrı’nın yerini bugün insan işgal etmek istiyor.

Melek Paşalı, CamtutanHemen burada Sezai Karakoç ve Nuri Pakdil’i anabiliriz. Onların bazı temel prensipleriyle Paşalı’nın üzerinde durduğu semboller ve tavırlar arasında ilişki kurmak çok da iddialı bir yaklaşım değil. Vahdet ve kesret kavramlarını kendisine temel teşkil eden klasik sanatlarımız dairesel bir atmosferde bütün yaratılmışları tevhid ekseninde topluyor. Yansıtmak istediği olguyu sembolik ifadelerle ortaya koyan sanatçı, eserini sayfalarca şerh ettirecek anlam gücünü karşısındakine sunma gücüne sahip. Paşalı bu gücü hissetmek için sembollerin anlamına vakıf olmanın kaçınılmaz olduğunu düşünüyor. Uzun cümlelerle bir kaosu değil, sembollerle “selamet sahilini” işaret eden sanatçı! Hat, ebru gibi sanatlarda bu alem algısının, felsefi derinliğini başka biçimlerle görmenin pekala mümkün olduğunu da vurguluyor Paşalı.

Divan Edebiyatı hep aynı şeylerden mi bahsediyor?

Melek PaşalıBülbül, gül gibi klişe diye bir kenara atılmak istenen sembollerimiz sözün külfetinden insanı kurtarmak için aslında hala içten içe etkilemekte bizi. Paşalı, klasik edebiyatımızın insanı hakikatiyle bir bütün olarak nasıl da kavradığına dikkat etmemiz gerektiğini vurguluyor. Sevgi ifade eden terkiplerin sıklıkla kullanılıp bayağılaşmasındansa sembollerle kurulan ortak dil ve hafızanın daha insani olduğuna işaret ediyor. 19. yüzyıl sonrası söz söyleyen sanatçının bu sembol dilini kaybetmesiyle beraber kaos ve karmaşa hüküm sürmekte Paşalı’ya göre. Çok sorumuz var çok cevabımız var ama temel bir âlem tasavvuruna tutunamayan insan misali savrulmakta kelimelerimiz. Sanattan bir alem tasavvuru kuracaksak kendimize, bir tasavvufun sembolik diline vakıf olmadan etki gücü yüksek eserler ortaya koymak mümkün görünmüyor.

Her hafta Cuma saat 16’da idi.. bitti!

Melek Paşalı’dan sanatı, edebiyatı, öyküyü tasavvuf kavramlarıyla dinlemek için her Cuma Genç Bayan Akademi’ye saat 16’da gelebilirdiniz ama artık bitti!

Hacer Kor paylaştı.

Güncelleme Tarihi: 19 Ocak 2011, 18:18
banner12
YORUM EKLE
YORUMLAR
Limoni
Limoni - 8 yıl Önce

Melek Paşalı'nın "Hayal Günlüğü"nü pek severim.Mevcut hikayeciler arasında sessiz, naif bir duruşu var...

banner8

banner19

banner20