banner17

Maraş'a Kahraman dememeli!

Türk tarihinde önemli yeri olan Dulkadir Beyliği'nin Türk kültüründeki önemi, Kahramanmaraş'ta, bir sempozyumda konuşuldu.

Maraş'a Kahraman dememeli!

Bilgi alışverişinin doyumsuz lezzetinin yaşandığı sempozyumlar, araştırma geliştirme çerçevesinde yeni bilgilere ulaşmanın aydınlığına pencere açan çalıştaylardır. Bilinen kaynaklar haricindeki kaynaklara ulaşmak için bir vesile olan bu çalışmalar bilim adamlarını araştırmaya sevk etmesi adına önem arz eder. Bu bağlamda Türk tarihinde önemli yeri olan Dulkadir Beyliği’nin Türk kültürüne ve sanatına olan katkılarını, Kahramanmaraş’ta, Uluslararası Dulkadir Beyliği Sempozyumu yeniden gündeme getirdi. 28-30 Nisan 2011 tarihinde Sütçü İmam Üniversitesi’nce düzenlenen sempozyuma Kahramanmaraş Belediyesi de destek oldu.

Selçuklu beyliklerin sonuncusu

Evet, bir başkentti o yıllarda Kahramanmaraş. Zeyneddin Karaca’nın önderliğinde bir beyliğin doğuş müjdecisiydi. Türkmenlerin ekseriyeti Oğuzların Bozok kolundan olan Bayat, Beydilli ve Avşar boylarının varoluş gerçeğiydi. Anadolu Selçuklu Beylikleri içinde kurulan son inciydi. Cenkten kaçmayan Dulkadir beyleri bu uğurda hayatlarını kaybetmeyi göze almışlardı.

Maraş’tan Kayseri’ye, Malatya’dan Sivas’a, Elâzığ’dan Ankara’ya, Antep’ten Antakya’ya, Diyarbakır’dan Urfa’ya sınırlar çizen beyliğin, Halep ve Şam üzerinden Anadolu’ya gelen Türkmenlerin uğrak yeri ise Maraş’tı. Çorum ve Çankırı’yı da içine alan 100 bin kilometrelik bir yüz ölçümünde Türkmenlerin otağ çadırları görünüyordu. İşte bu yüzden de bölgeye hâkim olan Dulkadir Beylerine Türkmen Beyi denmişti.

Kültürel değerlerimiz günümüze aktarılıyor

Başta cami, medrese olmak üzere han, hamam, köprü, çeşme, zaviye, türbe, buk’a, hankâh, gibi birçok mimarî eserlerle günümüze kadar varlıklarını sürdürmüşlerdir. Dulkadir Beyleri bu eserlerin yaşaması için vakıflar işletmeciliği de yapmışlardı.

Günümüzde çeşitli illerde Dulkadir kültür ve geleneklerini yaşatmak adına kurulan dernekler var. Bu derneklerde Türkmenlerin yaşam standartları dergiler çıkararak, aile şenlikleri hazırlayarak, konferanslar ve paneller düzenleyerek birlik ve beraberliklerini perçinlerken kültürel değerleriniz de yaşatılmakta ve kuşaktan kuşağa aktarılmaktadır.

Uluslararası Dulkadir Beyliği Sempozyumu Türkmenlerin geçmişine yeniden ışık tutacak olması açısından önemli bir etkinliktir.

 

 

Sergül Vural bildirdi

GYY'nin notu: Maraş'a kahraman denilmesinden rahatsız olurmuş asil Maraşlılar. Zira Maraş zaten kahramandır derlermiş. Bir de bu şehirlere isimler verilirken Cumhuriyet icadı olarak, Urfa'ya Kahraman denecekmiş, Maraş'a şanlı; böyle bir şey de anlatılır. Biz Maraş'ın güzel okuyanlarını, güzel secde edenlerini, güzel yazanlarını çok seviyoruz el hasılı...

Güncelleme Tarihi: 06 Mayıs 2011, 22:14
YORUM EKLE
YORUMLAR
ÖKKEŞ KUL
ÖKKEŞ KUL - 8 yıl Önce

merkezi maraş olan dulkadıroğlu beyliği haza türktür, türkmendir (ikisi aynı)... şair necip fazıl kısakürek de aynı beyliğin evladındandır. 16. yüzyılda dulkadıroğlu beyliğinin bir kolu kısakürek adıyla anılır olmuştur(hikayesi ilginçtir). maraş'ta halen aynı beyliğin iki kolundan gelen iki aile dulkadıroğlu ve kısakürek olarak devam eder. şair alaeddin özdenören'in anne tarafından sülalesi de kısakürek'tir ve necip fazıl ile iki göbek yukardan necip fazıl ile buluşur.

mehmet sait çakar
mehmet sait çakar - 8 yıl Önce

gyy notuna katılıyorum ve Allah razı olsun diyorum. Maraş'a "Kahraman" adını takıp Alevilerin üstüne kışkışlayan sistemin kurbanı olmayalım inşallah. "Yiğidin harman olduğu yer"de hikmet berheva olur.

Osman DOST
Osman DOST - 8 yıl Önce

Her gittiği yerde İlah-ı Kelimetullah davasını düstur edinmiş Ceddime sonsuz rahmet olsun. Her daim güzeli bize öğretiyorlar.

mehmet raşit
mehmet raşit - 8 yıl Önce

gyy notuna katılmıyorum. kahramanmaraş'ın kahramanlığı ucuz bir böbürlenme için verilmiş değil. istiklâl harbi'ni unutmamak için gerekli bu.

kahramanmaraş'ın kahramanlığından kimler rahatsız? aleviler, liberaller, avrupa birliği... bu kahramanlık meselesi, istiklâl harbi'yle ilgili. niye istiklâl harbi'nden rahatsız olalım ki?

ÖKKEŞ KUL
ÖKKEŞ KUL - 8 yıl Önce

kahramanlık ünvanı aslında maraş'ın değildir; urfa'nındır. 1973 yılında maraşlı olmayan bir milletvekili bilmeden meclis'te maraş için kahramanlık ünvanını teklif eder, teklif kabul edilir.maraş'a yakıştırılan ünvansa 'şanlı' idi. maraş kahraman olunca, urfa'ya da şanlı ünvanı verildi. o yıldan önceki bütün kullanışlarda maraş daima şanlı olarak anılırdı. mesela bir yeşilçam filminin adı: kendini kurtaran şehir şanlı maraş'tır. necip fazıl da kahraman ünvanını kabul etmez.maraş adı yeter

recep şükrü güngör
recep şükrü güngör - 8 yıl Önce

maraşlıyım ben gardaş. kahraman lafı da her zaman bana küfür gibi gelmiştir. rasim özdenören anlatmıştı. alt kurulda şanlı ünvanı kararı alınıyor. genel kurulda maraş milletvekilleri olmadığı için neydi neydi sorusuna oradan biri kahramandı dyor. kalıyor kahraman. nedir yahu? kemalist meclisin bir yaftasıdır. ben maraşlıyım arkadaş. kahramanlık da ne! kemalizmin apoletine ihtiyacım yok.

murat doboğlu
murat doboğlu - 8 yıl Önce

maraş'a "kahraman" sıfatını koymakta ısrar edenler kemalistlerdir. ya da yeşil kemalistlerdir. yedi ceddim maraşlı ve kahraman lafını asla benimsemeyiz. eski isim iade edilsin vallaha. alevisi sünnisiyle maraş güzel bir şehirdir. sünnileri konuşkan, alevileri suskundur. günah faşizmin günahıdır. mağralı mahallemizde az mı alevi evi yakıldı gözümüzün önünde?

mehmet raşit
mehmet raşit - 8 yıl Önce

kahramanmaraş'ın "kahraman"lığının kemalizmle ne ilgisi var? şanlı denmiş veya kahraman denmiş, bunun bir önemi yok ki! önemli olan bunun tarihi bir olaydan ötürü verilmiş olması.

ayrıca konunun alevilikle ilgisi yok. mehmet sait çakar, haksızlık etmiş, konuyu oraya doğru taşımakla. bu meseleyi algılamakta zorlaştırıcı oluyor.

kahramanmaraş'ın istiklâl mücadelesiyle kemalizmin herhangi bir münasabeti yoktur! babaannemin göz yaşlarıyla anlattıklarına inanıyorum ben, başkasını bilmem.

banner8

banner19

banner20