banner17

İbn Arabî'de İşârî Tefsir Konuşuldu

Yard. Doç. Dr. Davut Ağbal, geçtiğimiz günlerde İSAM'da ''İbn Arabi'de İşari Tefsir'' konulu bir konferans verdi. Ünal Şahin Etkinlikten notlarını aktarıyor.

İbn Arabî'de İşârî Tefsir Konuşuldu

İlim ehli kimselerden İbn Arabî’ye ilgi duymayan yok gibidir. Herkes onun çeşmesinden bir şeyler içmiş veya içmek için vakit beklemektedir. İçen herkes ise kendi kabına göre o pınardan faydalanmıştır.

İbn Arabî’ye ayrıca ilgi duymam hasebiyle 25 Kasım Cuma günü İSAM’da düzenlenen “İbn Arabî’de İşârî Tefsir” konulu konferansa ben de katıldım. Konferans Amasya Üniversitesi’nde görevli Yard. Doç. Dr. Davut Ağbal hoca tarafından sunuldu.

İbn Arabî’nin anlaşılmasına mütevazı bir katkı

Konu Ağbal hocanın doktora tez konusuydu. Konunun zorluğuna vurgu yapan Ağbal, İbn Arabî’de sadece işârî tefsirin olmadığını, aynı zamanda tasavvuf erbâbının, “zâhirî” vasfıyla niteledikleri tefsirin de mevcut olduğunu, ayrıca bu ikisinin iç içe bulunduğunu belirtti. İbn Arabî’nin işârî yorumlarıyla ilgili bir şey söyleyebilmek için ilk önce onun dünyasına girmenin gerektiğini vurgulayan Ağbal, İbn Arabî’nin düşünce sisteminden çıkartılan esaslar çerçevesinde; işârî tefsirin öznel olduğunu, tekrarlanamayacağını ve sûfînin tecrübesinde gerçekleştiği gibi bir başkasına aktarılamayacağını belirtti. İbn Arabî’nin işârî yorumlarının ise onun dört ana alanla irtibatlı fikirlerinden beslendiğini ve bunların da; Varlık, İnsan, Bilgi ve Kur’an olduğunu ifade etti.

Kur’an sadece kitap olarak değerlendirilemez

İbn Arabî’nin Kur’an tasavvuruna vurgu yapan Ağbal, İbn Arabî’nin Kur’ân-ı Kerim’i sadece bir kitap olarak değerlendirmediğini, Kur’ân’ın, onun varlık anlayışıyla örtüşen farklı boyutlarının bulunduğunu dile getirdi. İbn Arabî düşüncesinde hitap ve muhatap ilişkisinin önemini dile getirerek, Kur’ân’ın doğru anlaşılabilmesinin, insanı Kur’ân’la benzer niteliklere sahip bir varlık şeklinde tasvir etmekle gerçekleşeceği üzerinde durdu.

Ağbal hoca tezinde, İbn Arabî düşüncesinde işârî yorumlara yönelik sunulan ilkelerle, ortaya konulan işârî yorum pratiklerinin karşılaştırılmasından yola çıkarak işârî tefsiri; “sûfî tecrübe açısından işârî tefsir” ve “sûfî tecrübenin ifadesi açısından işârî tefsir” olarak sınıflandırdığını belirterek konuşmasını sonlandırdı.

İbn Arabî okumaları yapan ve İbn Arabî’nin anlaşılmasında ilim çevrelerine katkı sağlayacağını düşündüğümüz tezinin ileriki bir zamanda yayınlanacağını Ağbal hocadan öğrenmek ayrıca bizleri mutlu etti. Hocamıza nice faydalı hizmetler sunması için temennilerimizi iletip kendisiyle vedalaştık.

 

Ünal Şahin

Güncelleme Tarihi: 30 Kasım 2016, 11:44
banner12
YORUM EKLE
YORUMLAR
Mahmut
Mahmut - 2 yıl Önce

Hocam konuşmanin tam metnininden istifade etsek mümkünmüdür. Allah devamini nasip etsin.

banner8

banner20