Dünya Müslümanları yayıncılıkta birleşiyor

New York Kitap Fuarı, ABD’deki yayıncılığın geldiği noktayı göstermesi açısından faydalı oldu.

Kitap fuarı denince çok heyecanlanıyorum. Yeni kitapları incelemek, yazarlarla tanışmak, son teknolojileri ve sektördeki yenilikleri yerinde görmek beni cezbetmeye yetiyor. Hele bu fuar, hiç gitmediğim, ilk defa gideceğim bir şehirdeki fuarsa çok daha fazla umutlanıyor ve heyecandan yerimde duramaz hale geliyorum. Hiç hesapta olmayan bir şehir ve ülke çıkıyordu bu sefer karşıma: New York ve Amerika!New York Kitap Fuarı

Bugüne kadar en fazla 4 saatlik mesafelere, Londra ve Doha’ya uçuş yapmıştım. 10 saat uçmak, asla bana göre bir şey değildi, ABD benim için hep hayaldi! 1-9 Haziran 2012 tarihleri arasında İstanbul Ticaret Odası inceleme heyeti ile birlikte New York Kitap Fuarı’na gidecektik. THY’nin mükemmel uçak ve personelinin katkıları ile 10 saatlik rahat bir yolculuktan sonra Yeni Dünya’ya, ABD’ye ve “uyumayan şehir” New York’a vardık. Bizi sağanak yağmurlar karşıladı bu ışıl ışıl ışıklı şehirde! Times Square’da konaklayacağımız otele yerleştikten sonra jetlag olmamak için uyuduk ve erkenden kalktık.

Fuar iki gün sonra açılacaktı, bu iki günü New York’taki müzeleri ziyaret ederek geçirmeye karar verdik. Metropolitan Müzesi ve Doğal Sanatlar Müzesi’ni gezmek bir günümüzü aldı. Metropolitan Müzesi’nin “İslam Eserleri” başlığı altındaki bölümünü ziyaret ettik. Koç Ailesi’nin maddi katkı yaptığı Metropolitan Müzesi’nin bir salonuna Koç Salonu adını verdiklerini gördük. Ertesi gün 1 Ocak 1892 ile 12 Kasım 1954 tarihleri arasında New York’a gelen yeni göçmenler için bir transit geçiş merkezi olarak hizmet veren Ellis Adası ve Özgürlük Heykeli’ni ziyaret ettik. Ardından New York Kitap Fuarı’nı inceleyip göreceğimiz 3 gün başlıyordu.

New York Kitap Fuarı

İslam Ülkeleri Yayıncılar Birliği kuruluyor

Profesyonellerin akın ettiği bir fuar daha kapılarını açıyordu. Bu fuarın benim için en büyük özelliği bağımsız Amerikalı yayıncıları yakından görmek olacaktı. Tahminimde yanılmadım; ABD’deki büyük, küçük ve butik yayıncılar fuardaydı. 3 gün boyunca fuarı didik didik gezdim. Görüşmelerimi yaptım. Dikkatimi çeken özellikleri şöyle sıralayabilirim: Buradaki yayıncılar katalog yayımlamada dünyada bir New York Kitap Fuarınumaralar. Türkiye’ye 35 kilo katalog ve örnek kitapla döndüm. Sayıları azımsanmayacak kadar çok depo kitapçıları var. Şöyle ki; depo kitaplarını pazarlıyorlar ve toptan fiyatına İngilizce kitap satıyorlar. Dünya kitap pazarının parasal hacminin 90 milyar dolar olduğu bugünlerde pazarın 25 milyar dolarını Amerikalılar ellerinde bulunduruyorlar ve sektöre yön veriyorlar. 25 milyar dolarlık klasik kitap pazarının %10’u dijital kitapların elinde yani 2.5 milyar dolarlık kısmı.

New York Kitap Fuarı’nda Sharjah Kitap Fuarı yetkilileri ve Suudi Arabistan Yayıncılar Birliği Başkanı ile görüştük. Suudi Arabistan Yayıncılar Birliği Başkanı Abdul Rahman Al-Hamdan’ın İslam Ülkeleri Yayıncılar Birliği ile ilgili attığı adımlar karşısında çok heyecanlandım. Önümüzdeki günlerde bu konu ile ilgili yapacağımız görüşmeleri ve gelişmeleri sizlerle paylaşacağım. “Basın Yayın Birliği ve Türkiye 7 kurucu ülke arasında yer alacak” müjdesini şimdiden verebilirim. Türkiye’nin mutlaka katılmasını düşündüğüm New York Kitap Fuarı’nda Frankfurt Kitap Fuarı, Almanya, İspanya, Rusya, Umman, Sharjah Kitap Fuarı ve Suudi Arabistan stantlarıyla göz doldurdular.New York Kitap Fuarı

New York Halk Kütüphanesi, bazı filmlerin çekim mekânı da olmuş

Amerika, 350 milyon nüfus barındıran bir ülke, bir uçtan diğer ucu uçakla 6 saat ve yaklaşık 3 saat farkı var şehirleri arasında. Sadece New York’ta 170 dil konuşuluyor. Metro 24 saat açık. Apple ve buna benzer bazı mağazalar 24 saat hizmet veriyor.

Times Square sürekli hareketli ve her saat insan görmek mümkün. Caddeleri, sokakları, uzunluk ölçüleri, binaları, yemek porsiyonları ve ekonomileri çok büyük. Ölçekleri büyük bir ülke. İnsan düşünmeden edemiyor. Boşuna “Süper Güç” olmamışlar deyiveriyorsunuz.

Central Park, Empire States, Soho, Chinatown, Little Italy, Harlem, Brooklyn, Upperwestside bölgeleri ve özellikle 5. Cadde görülmeye değer yerler arasında. Görülmesi gereken en önemli yerlerden birisi de New York Halk Kütüphanesi. Filmlerde zaman zaman rastlarız. “Örümcek Adam”, “Hayalet Avcıları”, “Zaman Makinesi” ve “Seven” filmlerinden bazı sahneler bu mekânda çekilmiş. Kütüphaneler bir şehrin aynasıdır bence. New York da kendine yakışanı yapmış ve böyle bir kütüphaneye sahip olmuş. Dünyanın en modern kentine yakışır bir kütüphane…

Manhattan Adası üzerine kurulmuş, iki nehir ve bir okyanusla çevrili, güleryüzlü insanların dev gibi gökdelenlerde yaşadığı, fılmlerde gördüğümüz sahnelerin birebir yaşandığı, kitapların çok okunduğu, parkların ve yaşama alanlarının insanlara nefes aldırdığı, sinema ve tiyatronun devleştiği…

Kısacası 24 saat yaşayan şehir, New York…

Münir Üstün haber verdi

GYY notu: Sayın Basın Yayın Birliği Başkanı yazarımız Münir Üstün Bey'den kurmak üzere oldukları yayın birliğinin adını İslam Ülkeleri Yayıncılar Birliği değil de Dünya Müslümanları Yayıncılar Birliği yapmalarını diliyorum. Zira halkı Müslüman olmayan ülkelerde de, Müslüman nüfusu az olan ülkelerde de Müslüman yayıncılarımız var, onların da kendilerini bulabilecekleri bir birlik ismi olmuş olur Dünya Müslümanları Yayıncılar Birliği. İslam Ülkeleri Yayıncılar Birliği ise mesela Hindistan'daki Müslüman yayıncıları, Çin'deki Müslüman yayıncıları bünyesine almakta zorlanacaktır.

İsim olarak da Publisher Union of Islamic Countries: İslam Ülkeleri Yayıncıları Birliği veya Islamic Countries Publishers Association: İslam Ülkeleri Yayıncıları Birliği yerine Publisher Union of World Muslims: Dünya Müslümanları Yayıncıları Birliği veya World Muslims Publishers Association: Dünya Müslümanları Yayıncıları Birliği olmasını öneriyor, bu güzel girişiminizin bereketli olmasını Rabbimizden diliyorum.