Sultanbeyli'den yükselen hoş sada: Aydos, Teferrüc

"Hür tefekkürün kaleleri" bu iki dergide, bayrak dalgalandıran birbirinden güçlü kalemler okuyucuya edebiyatın bütün güzelliklerini cömertçe sunuyorlar. İbrahim Kaya yazdı.

Sultanbeyli'den yükselen hoş sada: Aydos, Teferrüc

Sultanbeyli'de her alanda olduğu gibi kültür, sanat ve edebiyat alanında da güzel şeyler oluyor. Bunun en güzel yansıması ise edebiyat dergileri... Uzun zamandan beridir yayın hayatına devam eden Aydos ve Teferrüc Dergileri Sultanbeyli'den yükselen hoş sadalarıyla edebiyatın izini ısrarla ve güçlü bir şekilde sürmeye devam ediyorlar. Dergilerin mutfağında derdi olan değerli isimler var. "Hür tefekkürün kaleleri" bu iki dergide bayrak dalgalandıran birbirinden güçlü kalemler okuyucuya edebiyatın bütün güzelliklerini cömertçe sunuyorlar. Usta-çırak demeden -tam bir sanatçı duruşuyla- ele ele, gönül gönüle kutlu yolculuklarına ilk günkü aşkla ve hiç bitmeyen bir hevesle devam ediyorlar. Var olsunlar.

Bu yazımızda "yürüyüşlerini birlikte türkü söyleyerek sürdüren" ve "koştukça nefesleri açılan" Aydos ve Teferrüc dergilerinin son sayılarına değineceğiz.

Edebiyat; putları kıran silah

23.sayısıyla okurlarını selamlayan Aydos Dergisi’nin genel yayın yönetmenliğini Sıddık Ertaş yapıyor. Yayın kurulunda; Ulaş Konuk, Ahmet Şefik Vefa, Abdulnasır Doğru, Rahman Çetiner emek harcayan isimler olarak karşımıza çıkıyor.

Önsözde “Her sayı cepheye yeni yazarlar, şairler taşıyarak insanın kurtuluşu için mevziimizi güçlendiriyoruz. Yaratılış sözleşmesine ‘geleceğin hamuru’nu hazırlıyoruz. Yaratılış sözleşmesine bağlı insanı yeniden kurmak için; kendimizden başlayarak…” diyen Sıddık Ertaş, edebiyatı “put kıran bir silah” olarak gördüklerini vurguluyor.

Ulaş Konuk’un Kızıl Elma, Özcün Ünlü’nün Darbeye Karşı Darbe Şiiri, Adem Turan’ın Maske Kokusu, Ercan İriş’in Bin Yıllık Ölüler, Şule Duru’nun Neler Geçiyor Aramızdan, Ali Sali’nin Tek Maharetimiz Kalbimiz, Sıddık Ertaş’ın Halk Düşmanları İçin Kargış, Erol Yılmaz’ın İğneyi Kendimize, Murat Soyak’ın Çatal Kapı, Kenan Çayıroğlu’nun Milena, Münir Çakmak’ın Bir Yorgunluktur Dünya, Aycan Kara’nın Ebe, Rahman Çetiner’in Rüzgarda Bir Karanfil, Hatice Ermiş Özdemir’in Dezenfekte Günler, Münip Ara Rızvanoğlu’nun Kırmızı Akşamların Kadını, Emre Gül’ün Çeşme Haikusu, Zeynep Yıldırım’ın Alzheimer, Halime Erva Kılıç’ın Köşe, Mustafa Işık’ın Tersine Katlanmış Mendil, Yaren Kayıp’ın Kapışma, Orhan Türkan’ın Kayıp, Ersin Karaca’nın Maviliğin Gölgesinde, Nilüfer Zontul Aktaş’ın Islanmış Bir Sestir Ağlamak,  Taner Duman’ın Anlamadım, Emin Baş’ın Ölmeye Yatan Ses, Fırat Werger’in İdare Lambası, Ekrem Batak’ın İzlemin şiiri olmak üzere derginin bu sayısında yer alan birbirinden güzel çok sayıda şiir okuyucuyu kağıt ve mürekkep kokusu eşliğinde hoşça vakit geçirmeye davet ediyorlar.

“Babamın izini sürüyorum öylece

 Küçük bir kız çocuğunun gözlerinde

Sesimde salınırken kocaman ömrüm

 Ağzı bozuk zamanın tam ortasında

Yaralı sözlerimi kaynatıp içiyorum”

                            (Ercan İriş/Bin Yıllık Ölüler)

“Islanmış bir sestir ağlamak

  İnce bir ipliğin çözülmesi gibi düğümlerden

  Çiğ gibi asılı kalması

  Kirpik arasında”

                      (Nilüfer Zontul Aktaş/Islanmış Bir Sestir Ağlamak)

“Gri rüzgârlar aldı

  Annemin yeşil şalını

  Soğuk gülüşlerini

  Kahkahalara bürüdü babam

  Güneş yüzlü kız geldikçe

  Makyajını bozuyordu konağımız

  Kapılar gürültüyle kapanıyordu yüzüme”

                                                 (Orkan Türkan/Kayıp)

“Tutmadı onların da kimse ellerinden

 Taştılar tabut gibi her biri

 Kondular bir ateşin başına”

                                       (Rahman Çetiner/Rüzgârda Bir Karanfil)

      

Faruk Cüveyde’den Özlem Dediğimiz Hayal, Günter Kunert’ten Boş Sayfa, Carl Sandburg’dan Ben Kimim dergideki çeviri şiirler… Avni Konukalp ise kendisine ayrılan bölümde değişik dergilerde yayımlanmış şiirlerden beğendiği dizeleri paylaşmış. Güzel de olmuş. Babamın Elleri ile Ali Bal, Anahtar Deliği ile Abdulnasır Doğru, Bahar Bakışlı ile Zekiye Uzun bu sayının hikâyecileri. Akıcı dil ve samimi üslup hikâyelerde hemen dikkat çekiyor. Elif Sağıroğlu’nun Babalar Alınlarımıza Yazılmış Yalnızlıklardır, İbrahim Kaya’nın Bu Ülkenin Münzevî ve Mütecessis Fikir İşçisi: Cemil Meriç, Canip Kaya’nın İnsanlığın En Saf Hâli: Vefa, Feride Turan’ın Taş Deyip Geçmemeli: “Bir Taşın Gül Yüreği” Var, Ercan Ata’nın Kendine Göre Yaşamak adlı çalışmaları deneme türünde çok güzel örnekler olarak dergi sayfalarında yerlerini almışlar.

Mustafa Özçelik ile Sıddık Ertaş tarafından Yunus Emre Üzerine yapılan söyleşide Yunus Emre’yi daha yakından tanıma fırsatı bulabilir, Mehmet Mazak’ın kaleme aldığı Pandemi Sürecinde Türkiye’de Kültür-Sanat yazısıyla güncel gelişmelerin edebiyat dünyasına nasıl yansıdığını görebilir, Nurettin Durman’ın Sezai Karakoç Şiiri Açık Sözlü Bir Şiirdir yazısıyla Sezai Karakoç’in şiir dünyasında bir yolculuğa çıkabilir, Günlerin İzi’nde de Şakir Kurtulmuş’un günlüklerinden haberdar olabilirsiniz.

Bu sayıda kıymetli yazılarıyla destek veren diğer yazarlar arasında ise Zeynep Sati Yalçın, Ercan Yılmaz, Alparslan Durmuş, Lucia Berlin (Çeviri/Burcu Çokgörmez), Şadi Kocabaş, Suavi Kemal Yazgıç, Mustafa Uçurum, Hayrettin Taylan, Yusuf Tosun, Tahsin Çayıroğlu ve Neslihan Demirhan bulunuyor.

Gönül dostlarının mürekkebinden dökülen nağmeler

Genel yayın yönetmenliğini Ercan İriş'in yaptığı Teferrüc Dergisi 13.sayıya ulaştı. Fatih Demirel, İbrahim Kaya, Emin Baş, Kenan Çayıroğlu, Hasan Ali Tatar yayın kurulunda yer alıyor.

Editör köşesinde “Hepsi birbirinden değerli ve yetenekli gönül dostlarımızın mürekkebinden ve kaleminden akan nağmeleri bulacağız.” diyen Ercan İriş, “Edeb Ya Hû” düsturuyla çıktıkları edebiyat yolculuğunu çok güzel ifadelerle tarif ediyor.

Hayrettin Taylan’ın Malihülya Sırtındaki Yaralı Ulubatlıyım, M. Tuğçe Ertan’ın Adil, Hasan Ali Tatar’ın Feryat, Emin Baş’ın Ölmeye Yatan Ses, Ali Havan’ın Dönüşün Bahar Olsun, Kenan Çayıroğlu’nun Önce Gitme, Süreyya Aydın’ın Hüzzan Sırto, Onur Badrak’ın Senli Gece, İlknur Şahin’in Yüreğimin Şehri, Yunus Yılmaz’ın Seni Buldum, Marziye Sağdıç’ın Bülbül, İlayda İrgören’in Melankoli, Kübra Çakır’ın Yol, Yaren Kayıp’ın Ölme’Sen, Mehmet Sezgin Sarı’nın Buluta Ağıt, Orhan Türkan’ın Yusuf’un Gömleği, Mustafa Işık’ın Ömrün Ölgün Gecesi, Sümeyye Şahin’in Otokritik, Gül Yıldız Ermiş’in Öksüz, Melih Özer’in Tutsak Sessizlik, Fatih Demirel’in Âmine Güzelliği, Ekrem Batak’ın Cebimde Telaş, Muhammet Yusuf Aytekin’in Düşünüyorum, Öyleyse Elhamdulillah, Emrehan Parlak’ın Kardan Düşler, Nurdan Cırık’ın Gel/Sen, Elif Ergün’ün Toprak Yol, Yılmaz Karayiğit’in Islak Örtü, Sümeyye Köse’nin Bu Hep Böyledir, Abdurrahman Karakaş’ın Aklı Oyunda Kaldı Çocukluğumun, Halime Erva Kılıç’ın Mitra, Sıdıka Zeynep Bozkuş’un Duyuyor musun?, Uğurcan Güler’in İnfaz, Gülten Başkara’nın İçimdeki Makinist Çocuk, Erin Karaca’nın Kınkanatın Kavgası dergide yer alan şiirler. Okudukça her birinde ayrı bir duyguya kapılacağınız, belki gizemli yolculuklara çıkacağınız şiirler sizleri bekliyor.

“Geçtim gölge gibi kayarak

  Oyuna kapılmış çocukların gülüşlerinden

  Bir saydı sokaklar adımlarımı

  Babamın adımlarıyla

  Aklı oyunda kaldı çocukluğumun”

                              (Abdurrahman Karakaş/Aklı Oyunda Kaldı Çocukluğumun)

“bana koştukça yabancı

  durdukça uzak

  gölgeler kaldı

  bir sana bağırdım

  sonra sesim kayboldu

  sen dedikçe çağırdım

  aynada korkunç manzarası”

                                       (Emrehan Parlak/Kardan Düşler)

“uyanırdı her sabah

  gün cengine çıkan

  babam

  gelirdi eve

  bir güzellik olurdu annemde

  Âmine güzelliği”

                       (Fatih Demirel/Âmine Güzelliği)

Bâkire Hayaller ile Rabia Efe Coşkunlu, Önceden Şimdiye ile Özlem Tozal, Bir Eski Zaman Masalı ile Salih Varlı, Ölümün Kapısını Tıklatmak ile Ercan Er, Hep Şunu Öğütlerin: İçinize Dönün ile Mustafa Şahin deneme türünün bütün güzelliklerini okuyucunun istifadesine sunuyorlar. Ercan İriş’in Boş Seccade, Abdulnasır Doğru’nun Haber Bülteni, Berfin Sude E.’nin Cebimde Bir Yaratık, Râna Duman’ın Gökyüzü Kadehi, Zeynep Yıldırım’ın Güneşin Son Demleri, Cennet Soylu’nun Kavuşma ve Nuray Sunar’ın Bir Sevda Uğruna adlı eserleri bu sayıda yer alan emek harcanmış, güzel hikâyeler. Ali Sali’nin Edebiyat Ortak Değerimiz midir?, Prof. Dr. Recep Duymaz’ın Bilgi mi Duygu mu Daha Etkileyicidir?-2, Tahsin Çayıroğlu’nun Türkmenistan Tarihi ve Türkmenistan Türk Edebiyatı, Enes Tamer’in Bir Eser Vesilesiyle Türkçeye Dair Birkaç Söz yazıları dergide yer alan diğer başarılı çalışmalar.

Yazımızı nihayete erdirirken Aydos ve Teferrüc dergilerinde emeği geçen bütün kalemlere teşekkür ediyoruz. Yeni sayıları heyecanla bekliyor olacağız.

İbrahim KAYA

Güncelleme Tarihi: 12 Ağustos 2020, 11:47
banner25
YORUM EKLE
YORUMLAR
Kazim Şen
Kazim Şen - 2 ay Önce

Teşekkürler...

Halil İbrahim Yılmaz
Halil İbrahim Yılmaz - 1 ay Önce

Zeynep yıldırımın şiirlerini beğenerek okuyorum. Gerçekten güzel bir kaleme sahip. Yazılarını da başarılı buluyorum. Umarım daha çok şiirlerini ve yazılarını dergilerde sürekli görürüz.

banner19

banner13

banner26