, 24 Mayıs 2018
Hüsn-i Hat ile Fotoğraf Sanatının Birleştiği Yer JZ Aamir in

4051

Hüsn-i Hat ile Fotoğraf Sanatının Birleştiği Yer: JZ Aamir’in Işık Kaligrafisi

Son yıllarda resim ve fotoğraf sanatındaki tekniklerle hüsn-i hat sanatını bir araya getirip ortaya orijinal işler çıkaran sanatçılar çoğaldı. Bunlardan birisi de 11 yıldır Dubai’de ikamet etmekte olan Pakistanlı hattat JZ Aamir. Dilara Yabul yazdı.

İlgili Yazılar
Fuad Kuşi Honda Örneğinden Hareketle Japonlar Hat Sanatında Neden Başarılı
Fuad Kuşi Honda Örneğinden Hareketle Japonlar Hat Sanatında Neden Başarılı?

Fuad Kuşi Honda’nın eserleri öyle bir güce sahip ki, sırf internetten görülseler bile insana otantik estetik deneyim yaşatabiliyorlar. Honda, Japon bir hattat. Ama hüsn-i hattı bir hobi olarak görüp boş zamanlarında bu işle ilgilenen birisi değil; hayatını buna adamış ve bu alanda otorite olmuş isimlerden... Dilara Yabul yazdı.
08/05/2018 11:11
Fas tan Endonezya ya İslam Dünyasından Mushaf Örnekleri
Fas’tan Endonezya’ya İslam Dünyasından Mushaf Örnekleri

Sadece İstanbul'da değil, Fas’tan Endonezya’ya kadar uzanan geniş İslam dünyasında da Kur’an sadece kelam olarak değil, Mushaf olarak çok kıymet gördü. Twitter’da Abdullah Karaarslan İslam dünyasından bazı Mushaf örneklerini derlemiş. O örnekleri sunuyoruz.
20/04/2018 10:10
Gelenekten Geleceğe Miras Sabancı Hat Koleksiyonu
Gelenekten Geleceğe Miras: Sabancı Hat Koleksiyonu

Sakıp Sabancı Müzesi, 14. yüzyılın sonlarından 20. yüzyıla kadar uzanan sürede hazırlanmış hat koleksiyonuyla, Osmanlı sanatını sahiplenerek günümüze taşıyor. 20 yılda Louvre, Metropolitan ve LACMA gibi dünyanın en önemli müzelerinde binlerce ziyaretçiyle buluşan koleksiyondaki eserleri sizin için inceledik ve hikâyelerini yazdık. İşte, Sakıp Sabancı’nın 'Kendime saklamadım' dediği koleksiyonun hikâyesi… Kübra Sönmezışık yazdı.
30/03/2018 11:11
Malezyalı hattat Abdul Rahman Hamza ile hat sanatını konuştuk
Malezyalı hattat Abdul Rahman Hamza ile hat sanatını konuştuk

Malezya'dan, hat sanatına gönül vermiş bir üstad Dr. Abdul Rahman Hamza ile hat sanatına başlama macerasını konuştuk.
19/02/2011 15:03
İstanbul İlahiyat Duvarlarında Hüsn-i Hat Bezemeleri
İstanbul İlahiyat Duvarlarında Hüsn-i Hat Bezemeleri

'Amacımız okul koridorlarının soğuk duvarlarını yazılarla ısıtmak, Kur’an merkezli hat sanatımızın mesajlarını, sanatlı dokunuşlarla ruhlara yansıtabilmekti. Ayetler, hadisler tesbit edip yazılacağı hat türlerini seçtik ve işe koyulduk.' İzzet Elitaş yazdı.
18/02/2017 08:08
Hattat H mid Aytaç'ın Hastanede Verdiği Son Röportaj
Hattat Hâmid Aytaç'ın Hastanede Verdiği Son Röportaj

1983 Suffe Yıllığı’nda, 1982’de vefat eden hattat Hâmid Aytaç ile yapılan ve Kök dergisinin 17. sayısında yayınlanmış olan son mülakat yer alıyor. M. Murtaza Özeren bu röportajı alıntıladı.
13/04/2016 08:08

Hüsn-i hat, gelenekli sanatlar arasında günümüzde en yaygın olanı. Son yıllarda resim ve fotoğraf sanatındaki tekniklerle hüsn-i hat sanatını bir araya getirip ortaya orijinal işler çıkaran sanatçılar çoğaldı. Bunlardan birisi de 11 yıldır Dubai’de ikamet etmekte olan Pakistanlı hattat JZ Aamir. Resim ve fotoğraf, hatta sinema tekniklerini kullanan, Çin kaligrafisinden de ilham alan sanatçılar olan Hassan Massoudy ile Julien Breton’dan etkilenen JZ Aamir, özgün tarzıyla uluslararası alanda adından söz ettiriyor.

Mimari yerlerin fotoğraflarını çekerek işe başlar 

Kendisini bildi bileli hat sanatına tutkun” olan JZ Aamir’in okul yıllarında en sevdiği derslerin sanat dersleri olmasına şaşırmak yersiz. Henüz 12 yaşındayken televizyon karşısında yerel bir kanalda hüsn-i hat sanatını icra eden bir hattatı taklit ederek bu dünyaya ilk adımını atan Aamir, sanat ile ilgili olmayan derslerinde de sırf güzel yazı yazması sebebiyle öğretmenlerinin takdirini kazanır ve yazısından dolayı sık sık fazladan puan alır. Üniversiteden mezun olduktan sonra, güvenli bir hayat ve daha iyi yaşam koşullarına sahip olma gibi saiklerle Dubai’ye gelir ve burada fotoğraf sanatına olan ilgisini derinleştirir.

Özellikle camilerin ve gökdelenlerin mimarisi onun çok ilgisini çeker. Zaten doğa ve şehir manzaralarına karşı ilgisi olduğundan, mimari yerlerin fotoğraflarını çekerek işe başlar. Yine de sanatı konusunda içi tam olarak mutmain değildir; sanatında eksik olan şeyi tamamlamak için kafa yormaktadır. Bu sebeple icra ettiği iki sanatı, hüsn-i hattı ve fotoğraf sanatını birleştirmeye karar verir. Çalışmalarını çok beğendiği Julien Breton’dan ilhamla renk renk LED ışıklar sipariş eder ve çeşitli denemeler yapar. Ancak sonuç JZ Aamir’i tatmin etmeyince, farklı ışıklar kullanır; çoğunu kendi imal ettiği bu ışıkları kullanarak yaptığı eserler onun üne kavuşmasını sağlayan eserler olacaktır.

Karanlığa karşı ışığın hikâyesini yazıyor

Uzun pozlama tekniğini kullanarak çektiği fotoğraflarda arka plan olarak şehir manzaralarını ve metruk binaları tercih eden JZ Aamir, bu şekilde bu yerlere bir canlılık katacağı görüşünde. Karanlığa karşı ışığın hikâyesini yazan sanatçı, bir zamanlar tarih yazılmış ancak şimdilerde unutulmuş yerlere seyahat ederek buralardaki tarihi açığa çıkarmanın peşinde. Bu sebeple memleketi Pakistan’ın artık gözden düşmüş mekânlarını ziyaret etmiş, buralardaki tarihi ve insanların eskiden buralarda ne şekilde yaşamış olduklarını araştırmış. Babür sultanları tarafından yönetilen alt kıtada inşa edilmiş camiler, türbeler, bahçeler, kaleler ve diğer güzel yerleri fotoğraflamış ve ışık kaligrafisi kullanarak bu mekânlara Allah kelamını işlemiş.

Aamir’in tekniği

Kaligrafi ile fotoğraf sanatını birleştirmenin ise bazı zor yönleri mevcut. Fotoğraf çekmekten farklı olarak ışık kaligrafisi çok fazla dikkat ve ön çalışma gerektiren bir iş. Uzun pozlama kullanarak fotoğraf çekmek zaten bir hayli zaman gerektiriyor; buna bir de ışık kaligrafisi tekniğinin zorluğu eklenince tek bir eser için uzun bir mesai harcanıyor. Işık kaligrafisinde en ufak bir kayma fotoğrafı bozacağı için, fotoğraflar tekrar tekrar en iyi sonuca ulaşana kadar çekiliyor. Ayrıca kamera, çektiği görüntünün bir yansımasını ürettiği için yazıları tersinden yazmaya alışmak gerekiyor. Işıkla düz bir şekilde yazıyı yazıp Photoshop’ta kolay bir şekilde yazıyı ters çevirmek de mümkün ancak JZ Aamir bu yöntemi kullanmak istemiyor; eserlerini tamamen kamera kullanarak kendisi üretmenin peşinde.

Önce fotoğraf çekilecek uygun bir mekân bulan sanatçı, daha sonra o mekânın tarihini ve özelliklerini çalışıyor. Fotoğrafın çekileceği mekân için uygun olan kelimenin seçilmesinden sonra da renklere ve kelimenin nasıl yazılacağına karar veriyor ve çekim gerçekleştiriliyor. Zengin bir tarihi olmayan yerler için sanatçı genelde “Aşk”, “Güzellik”, “Nur”, “Özgürlük”, “Yaratıcılık” kelimelerini seçtiğini söylüyor.

Işık kaligrafisi ile Esmaü’l Hüsna

Allah’ın 99 ismini ışık kaligrafisi tekniğini kullanarak yazmak isteyen Aamir, bu projeye başlamak için Ramazan ayını tercih etmiş. Her gün Esmaü’l Hüsna’dan farklı bir isim yazan sanatçı, projenin başlarında daha yoğun etki yaratması için öncelikli olarak daha kısa isimleri tercih etmiş. İlhamının temel noktası olan Arap dili ve yazılış şekli olan, kıvrım ve darbelerin anlamlı birer kelime oluşturmasından çok etkilenen sanatçı, daha kısa isimleri daha yoğun bir etki yaratması için öncelikli olarak eserlerinde konu almış.

Sanatçının bazı eserleri fotogalerimizde: http://www.dunyabizim.com/foto/10868/husn-i-hat-ile-fotograf-sanatinin-birlestigi-yer-jz-aamirin-isik-kaligrafisi

 

Sanatçının eserlerini nasıl icra ettiğini gösteren video için:

https://www.youtube.com/watch?v=50KrpHvnMrI

Sanatçının kişisel sayfası ve sosyal medya adresleri için:

http://www.jzaamir.com/

https://www.facebook.com/LightCalligraphy/

https://www.instagram.com/jzaamir/

 

Dilara Yabul





Yorum
Teşekkürler
Kübra
Çok farklı güzel eserler. Bu güzel işleri bize tanıttığınız, bizle paylaştığınız için çok teşekkürler:)
05/03/2018, 22:15

İlgili Konular