, 26 Mart 2017
Harflerin Hik yesini Anlatıyor Yalsızuçanlar

Sadık Yalsızuçanlar

2813

Harflerin Hikâyesini Anlatıyor Yalsızuçanlar

Sadık Yalsızuçanlar’ın C’nin Hazırlanmış Hayatı adlı kitabı harflerin dünyasından sesleniyor okuyucuya. Mustafa Uçurum bu kitap hakkında yazdı.

İlgili Yazılar
Çeşitli Yayınevlerinden Yeni Çıkan Kitaplar Şubat 2017
Çeşitli Yayınevlerinden Yeni Çıkan Kitaplar / Şubat 2017

Her ay başında, sitemize hangi yayınevleri neler göndermişse onları toplu olarak siz okurlarımızla paylaşıyoruz. İşte Şubat-2017 döneminde Dünyabizim'e gelenler...
01/03/2017 10:10
Yolculuk Ya Oldurmalı Ya Vardırmalı
Yolculuk Ya Oldurmalı Ya Vardırmalı

Ayşe Sevim, ‘Tuhaflıklar Asansörü’nde Şaban adlı kahramanı ile çocukları farklı yolcuklara çıkarıyor. Meryem Uçar yazdı.
04/10/2016 10:10
Çeşitli Yayınevlerinden Yeni Çıkan Kitaplar Ocak 2017
Çeşitli Yayınevlerinden Yeni Çıkan Kitaplar / Ocak 2017

Her ay başında, sitemize hangi yayınevleri neler göndermişse onları toplu olarak siz okurlarımızla paylaşıyoruz. İşte Ocak-2017 döneminde Dünyabizim'e gelenler...
01/02/2017 10:10
Mırıldanarak Çıkılan Bir Yolculuk Görmeden Ölmek
Mırıldanarak Çıkılan Bir Yolculuk: Görmeden Ölmek

''İbrahim Tenekeci şiirinin en önemli özelliklerinden biri dildeki yalınlık ve manadaki ağırlıktır. Çok kolay okuduğumuz şiirlerini zor hazmederiz.'' Mehmet Akif Öztürk, Tenekeci'nin 'Görmeden Ölmek' adlı kitabı üzerine yazdı.
25/01/2017 10:10
İnsan Kaybedince Anlar Bir Şeyin Değerini
İnsan Kaybedince Anlar Bir Şeyin Değerini

Korkularımız bizi bir yerden bir yere kadar götürür evet ama son durağa gelince bırakırlar elimizden ve yüzleşmeler başlar. Acaba’lar, keşke’ler, ah’lar ve vah’lar… İşte tam bu noktada çıkıyor karşımıza Tarık Tufan’ın ''Hayal Meyal'’i... Hatice Kübra Karadeniz yazdı.
15/01/2017 08:08
Abdullah Harmancı 'Benim Mizacımla Küçürek Öykünün Mizacı Birleşti'
Abdullah Harmancı: 'Benim Mizacımla Küçürek Öykünün Mizacı Birleşti'

''Neden 'Kur’an merkezli bir edebiyat geliştirebiliriz' gibi bir iddia ile ortaya çıkmıyoruz? Kur’an ve edebiyat bağlamında düşününce neden aklımıza ikinci sınıf hidayet romanları gelir? İkisini birden başarmak neden mümkün olmasın? İran sineması örneğinde olduğu gibi, modern türlerin içini neden 'hikmet'le doldurmak kaygıları taşımıyoruz?'' Abdullah Harmancı, 'Melek Kayıtları' ve 'Kurmacanın Büyülü Sureti' kitapları etrafında Hatice Ebrar Akbulut'un sorularını cevapladı.
11/01/2017 13:01

1996 yılında çıkarmaya başladığımız Martı dergimizin kapağı Sadık Yalsızuçanlar’ın bir öyküsü ile açılmıştı. Yakaza, Gerçeği İnciten Papağan, Şehirleri Süsleyen Yolcu, Rüya Sineması kitaplarıyla hemhal olduğumuz bir yazarın Anadolu’da çıkan dergimize destek vermesi, aramızda bulunması bizim çıkışımızı da güçlendiren bir artı değer olmuştu.

Öykü, roman, deneme, masal, öykü derlemeleri, söyleşiler ve dergilerde yazdığı yazılar ile Sadık Yalsızuçanlar, edebiyat dünyamızda üretkenliği ile dikkat çeken isimlerin başında geliyor. Birkaç senelik mesele değil elbette bu. 1986 yılında ilk kitabı çıkan Sadık Yalsızuçanlar, ara vermeden çalışmalarına devam ediyor.

Elif ile Lam birleştiler

İbn  Arabi üzerine kafa yoran ve birçok eserinde Arabi’den etkilendiğini açıkça ifade eden bir isim Yalsızuçanlar. C’nin Hazırlanmış Hayatı da, İbn Arabi’nin “elif ile lam birleştiler / tıpkı iki sevgili gibi / ve yıllar bir düş oldu” sözleri ile başlıyor. Harflerin serüvenini yazıyor Sadık Yalsızuçanlar. Buna vesile olanın da yine İbn Arabi’nin Harflerin İlmi kitabı olduğunu söylüyor.

Harflerin dünyasından insanların yaşamına bir geçiş var bu kitapta. Bir özdeşlik kuruluyor ve bazen ayrılan bazen birleşen harfler gibi insanların dünyayla olan irtibatları da inişli çıkışlı bir yolda ilerliyor.

“A” harflerin ilki. Her şeyin başlangıcı A. Evveli yok ama ondan sonraki her şey A ile kurulmaya başlıyor. Bir harfin nasıl şekilden şekle girdiğine, dünyada ete kemiğe bürünerek nasıl olup da bir A olarak anlamlar denizinde sürüklenişine şahit oluyoruz: “A aklın ilk harfiydi.” “A buğday ruhudur.” “A gözdür.” A bir idi.”

Birçok harf canlanıyor kitapta. Bir anda masal kahramanı gibi efsunlu bir kimliğe bürünüyor. K harfinin tozu, T’nin gizleri, E’nin yarısı, B’nin güz sancısı, Elif’in sükunu ve birçok harf var hayatımızın bir noktasında bizimle yolları kesişen.

Elif harflerin en sessizidir. “Allah’ın halifesi” diyor elif için Yalsızuçanlar. Sessizdir ve yalnızdır elif. Kimseyle birleşemeyen bir hüzünlü tarafı da vardır elifin. Baştan ve sondan yalnız elif. Mahzun ve kırgın elif. Bu hüzünlü yalnızlık lam ile mim birleşince ayrı bir girdaba sürüklenir: “Elif’in sessizliği lam ile mim’in bir araya gelişiyle derinleşir.”

Elif ancak sarsılan ruhunu lam ile birleşince dindirse de elifin yalnızlığı da gıpta ile izlenir. Her fırtınalı ruh bir süreliğine de olsa ağırlıklarından kurtulup elif olmak ister.

Masallardan gelen bir ses var

Sadık Yalsızuçanlar, günümüzü dopdolu yaşarken aslında ruhunu geçmiş zamanda dinlendiren bir seyyahtır. Onu eski zamanların bir han odasında serinlerken hayal ederseniz bu hiç de yadırganacak bir portre olmaz. Masallardan gelen bir ruhu ve sesi var Yalsızuçanlar’ın. Onun kaleminden çıkmış bir metni okurken kendinizi bir masal dünyasında hissedersiniz. Bunun en önemli sebebi olarak Yalsızuçanlar’ın Doğu edebiyatı ile yakından ilgileniyor olması, masallar üzerine çok sayıda çalışma yapmış olması gösterilebilir.

C’nin Hazırlanmış Hayatı’nda da masalsı bir anlatım var. Harflerin kendi hallerinden çıkıp da dünyayla olan sarmaş dolaş hali fantastik bir pencereden seyreder dünyayı. Vav ikiye ayrılır ve doğu ile batı uzayıp gider aramızda. Nesnelerin arasına girer N; yani yaratılmış her şeyin. E’nin yarısında iki hayat buluruz. Birleşen; ikide bir olan hayat.

Sadık Yalsızuçanlar’ın yazdığı her cümlenin altı doludur; okuyucuyu daha derin bir dünyaya davet eder. Yolcusu okudukça kalabalıklaşan bir seyahat için Sadık Yalsızuçanlar’ın herhangi bir kitabını elinize alıp rüya gibi bir yolculuğa çıkabilirsiniz. Ulaşacağınız menzil kalbinizdir.

Sadık Yalsızuçanlar, C’nin Hazırlanmış Hayatı, Profil Yayınları

 

Mustafa Uçurum